Britta Dalunde, SJs Ekonomidirektör och CFO, lämnar SJ för styrelseuppdrag

Britta Dalunde, SJs Ekonomidirektör och CFO, lämnar SJ för styrelseuppdrag

Britta Dalunde, SJs Ekonomidirektör och CFO sedan drygt fyra år, lämnar SJ i november.

-  Det här är något som har vuxit fram, säger Britta. Sedan 2010 har jag suttit i styrelsen för Boule Diagnostics, ett börsnoterat företag som tillverkar bland annat bloddiagnostik-instrument och säljer dem i 100 länder.

-  Jag trivs bra med det här och känner att jag kan bidra på ett positivt sätt i styrelser med min erfarenhet när det gäller att skapa lönsamhet, men också administration, organisation och strategier, fortsätter Britta. För en tid sedan beslutade jag mig för att med något ytterligare uppdrag kunna rikta in mig på styrelsearbete. Vi har också ett familjeföretag i IT-branschen med stor tillväxtpotential, som jag gärna vill engagera mig mer i.

Ytterligare ett styrelseuppdrag

Nyligen fick Britta förfrågan om att ingå i ytterligare en styrelse - SchoolSoft, ett företag som erbjuder system för kommunikation mellan skola, elever och föräldrar. Det här företaget ska nu noteras på börsen, på OMX så kallade” lilla lista”. Det ledde till att hon tog steget och beslutade lämna SJ för att helt rikta in sig på styrelsearbete.

-  Det ligger ett halvår fram i tiden, och jag kommer att köra för fullt hela vägen in i mål med vidareutvecklingen av SJs ekonomistab till dess jag lämnar den 14 november, betonar Britta.

Rekrytering av ny ekonomidirektör pågår

-  Rekryteringsprocessen av en ny Ekonomidirektör är igång, säger SJs vd Crister Fritzson. Jag sätter stort värde på Brittas enorma engagemang och drivkraft. Därför uppskattar jag att Britta stannar kvar så pass länge och känner mig trygg med att hon kommer leda vår ekonomistab med fullt engagemang hela vägen fram till november.

Crister fortsätter:

-  Britta passar med sin breda kompetens bra för styrelseuppdrag, så jag har full förståelse för hennes framtida vägval.

För mer information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 56 54

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.