Nystart för SJs direkttåg till Köpenhamn 13 september

Den 13 september börjar SJ köra 2-3 snabbtåg dagligen i varje riktning Stockholm-Köpenhamn. Under hösten kommer trafiken successivt att öka.

Det första direkttåget mot Köpenhamn avgår från Stockholm 08.21 måndag den 13 september och första avgång från Köpenhamn sker 10.19 samma dag. Tillsammans med Öresundståg har resenären från 13 september tio dagliga avgångar att välja på mellan Stockholm och Köpenhamn. Den som vill vara extra tidigt i Köpenhamn väljer SJs nattåg mellan Stockholm och Malmö med byte till Öresundståg och ankomst 06.49 i Köpenhamn.

Köpenhamn är en prioriterad destination för SJ. I SJs långsiktiga plan finns en tätare och mer effektiv trafik till Köpenhamn inom en nära framtid, inte minst till att de europeiska höghastighetsnätet når upp till Köpenhamn om några år.

-Många har väntat på att direkttåget Stockholm-Köpenhamn ska starta igen. Det finns en ökande efterfrågan på ett klimatsmart och effektivt resande mellan Skandinaviens två största städer, säger Sverre Sletten, affärschef på SJ.

I nuläget kan svenskar resa in i Danmark utan restriktion med ett så kallat covidbevis, eller på andra villkor om man är svensk och inte har ett covidbevis. Eventuell kontroll av giltiga resehandlingar kommer att ske ombord och på ett sätt som inte förväntas försena trafiken.

En faktor som ligger bakom den tidiga återstarten av trafiken är att SJ under hela pandemin har kunnat köra så kallade tjänstetåg mellan Malmö och Köpenhamn utan begränsningar för personalen. På så vis har de kompetenskrav som ställs på trafiken kunnat upprätthållas.

SJs direkttåg kommer tillsammans med de avgångar som innebär byte till Öresundståg att närapå nå upp till timmestrafik redan under oktober. SJ har kapacitet att köra sju dagliga direktavgångar i båda riktningarna Stockholm-Köpenhamn. När trafiken kan nå en sådan omfattning beror på hur efterfrågan utvecklas.

-Under andra halvåret 2022 kommer de nya nattågen Stockholm-Hamburg att göra uppehåll i Köpenhamn. Då blir det möjligt att resa Stockholm-Köpenhamn under större delen av dygnet, säger Sverre Sletten.

Direkttågen Stockholm-Köpenhamn finns sedan en tid i tidtabellen och är sökbara på sj.se.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.