SJ Event premiärkör cykeltåg till Vätternrundan

SJ Event premiärkör cykeltåg till Vätternrundan

SJ Event kör flera specialtåg till olika evenemang i sommar. I helgen är det premiär för SJ Events första tåg fullastat med cyklister till Vätternrundan.

Redan idag tjuvstartar SJ Event musiksommaren med ett miljövänligt festivaltåg till Hultsfredsfestivalen. Tåget kommer att fungera som hotell på platsen där resenärerna bor ombord på tåget. Festivalpass ingår i biljettpriset.

Till helgen är det premiärtur för ”Klassikertåget” till Vätternrundan. Tågupplägget är specialdesignat för cykelentusiaster som lastar på sina cyklar och sedan sover gott i kupéerna ombord. Ombord på tåget finns kiosk och bar samt även möjlighet att duscha och vila efter avslutat lopp. De två tågen avgår från Malmö respektive Stockholm. För stockholmsresenärer med trötta ben finns möjligheten att magasinera sina cyklar över natten vid återankomst till Stockholm.

– Tågen till Vätternrundan är i det närmaste fullbokade och vi är jätteglada över den entusiasm vi mött från Sveriges cyklister, säger Katarina Vinell, marknadsansvarig på SJ Event.

– Många resenärer har rest på våra tåg till Mora under Vasaloppsveckan och är positiva till vår nya satsning. De tycker att den här typen av specialtåg löser en massa logistiska dilemman och både de och vi hoppas att det ska bli en tradition framöver. Vårt mål är att köra tåg till alla de svenska klassikerloppen i framtiden.

SJ Event kör fler specialtåg till populära evenemang i sommar och som SJ Prio-medlem (SJs kostnadsfria kundprogram) får man kraftigt rabatterade priser på samtliga konserttåg.

– Det ska bli roligt att köra alla konserttåg i sommar, fortsätter Katarina Vinell. Stämningen på tåg där alla delar samma musiksmak och intressen är väldigt speciell och förra gången Madonna och Bruce Springsteen var i Sverige dansade hundratals människor i våra barvagnar både till och från konserterna.

The Lovetrain till Peace & Love

26 juni avgår tåget från Göteborg, via Falköping, Skövde och Örebro, mot kärleks- och musikfestivalen i Borlänge. Ombord på tåget finns en bar och cafévagn samt möjlighet att roa sig med Singstar och frågetävlingen Buzz. Mat går att förbeställa innan avresa.

Konserttåg till Madonna

4 juli avgår konserttåget från Stockholm, via Södertälje, Katrineholm och Hallsberg, mot Göteborg och Madonnas konsert. Ombord blir det musik på dansgolvet och mingel i champagnebaren.

Gothia Cup-tåget

15 juli avgår Gothia Cup-tåget från Stockholm, via Södertälje, Katrineholm och Hallsberg, mot Göteborg med ett snart fullbelagt med 1100 fotbollssugna ungdomar till världens största ungdomsturnering. Gothia Cup-tåget har fortfarande plats för ytterligare två fotbollslag.

Konserttåg till Bruce Springsteen

27 juli avgår konserttåget från Stockholm, via Södertälje, Katrineholm och Hallsberg mot Göteborg och Bruce Springsteens konsert. Ombord på tågets egen livescen finns Springsteentolkare som underhåller under hela resan ner mot Göteborg. Mat kan förbeställas och enklare förtäring kan köpas ombord.

Klassikertåget - Lidingöloppet

29 september avgår ett av SJ Events mest populära tåg mot Stockholm och en av årets tuffaste löparprövningar. Tåget avgår från Göteborg och, nytt för i år, även Malmö. Ombord finns en bistro och tävlingsdeltagarna får även nummerlappen ombord. Är man ett större sällskap finns möjligheten att hyra en helt egen vagn ombord.

Fler specialtåg 2013

Redan nu finns möjlighet att göra en intresseanmälan till SJ Events populära specialtåg till Tjejvasan, Stafettvasan, HalvVasan, Öppet spår och Vasaloppet. Ombord bjuds de bästa vallatipsen och på vägen hem kan man fira med mat och barbesök. Läs mer på www.sjevent.se

För mera information, kontakta SJs Pressavdelning: 010-751 51 84 eller Katarina Vinell, marknadsansvarig för SJ Eventtåg, 070-762 43 52.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.