SJ Sveriges grönaste varumärke – för sjätte året i rad

SJ Sveriges grönaste varumärke – för sjätte året i rad

SJ har tillsammans med Änglamark utsetts till Sveriges grönaste varumärke 2016. Det är sjätte året i rad som SJ rankas högst bland 86 studerade varumärken i åtta olika branscher.

– Det är verkligen roligt att vi återigen utses till Sveriges grönaste varumärke! Det stärker oss i vårt hållbarhetsarbete som vi vet är en bidragande orsak till den reseökning som vi nu har sett i flera år och som fortsätter, säger Erica Kronhöffer, hållbarhetschef på SJ.

För åttonde gången har varumärkesföretaget Differ undersökt ”Sveriges Grönaste Varumärke”. Drygt tusen personer från hela landet, i åldrarna 15-74 år, har fått bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 86 företag inom branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek.

Det är sjätte gången som SJ koras som vinnare sedan Differ inledde sin undersökning 2008. I år delar SJ förstaplatsen tillsammans med Änglamark.

SJ har ett starkt varumärke vad gäller hållbarhet och bland allmänheten är det väl känt att tåget är ett miljömässigt bra val. SJ köper 100 % förnybar el från vatten och vind till att driva tågen, och sedan 1994 är alla resor med SJ märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Ämnen

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

SJs pressavdelning

Tobbe Lundell