SJ tar över annonsförsäljning i egen regi

Att annonsera ombord på SJs tåg, på exempelvis brickbord och affischtavlor eller till och med utvändigt folierade tåg, är ett effektivt sätt att nå intressanta målgrupper. För att skapa ännu mer flexibilitet för annonsörerna har SJ nu tagit hem försäljningen av dessa ytor i egen regi.

Sedan 2011 har ansvaret för försäljningen av annonser ombord på SJs tåg varit outsourcat till den externa samarbetspartnern Getonboard. De har under perioden utvecklat produkten till vad den är i dag. Det är en omtyckt produkt där annonsörerna får lång exponering för resenärerna, och där brickborden har varit den populäraste annonsplatsen.

SJ har varit väldigt nöjda med samarbetet med Getonboard men nu har SJ ändå valt att ta över affären i egen regi för att fortsätta utveckla och utöka annonsförsäljningen. SJ ser även synergier med övrig verksamhet och ser potentialen med närheten till verksamheten.

- Vi såg ett värde i att nu ta hem affären i egen regi för att utvärdera och utveckla produkten ytterligare. Tajmingen blev passande då annonsförsäljningen gick ner under en period på grund av pandemin vilket gjorde övertagandet smidigare, säger Linda Cedrell, ansvarig för reklam i SJs kanaler.

För den som är intresserad av att synas ombord på SJs tåg med sin tjänst eller produkt är enklaste sättet att besöka SJs webbplats:

Läs hur du får ut din reklam och kan annonsera ombord på SJs tåg – SJ

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.