Anis Don Demina, WWF och SJ: Dags att köra igång hållbarhetsresan

Anis Don Demina, WWF och SJ: Dags att köra igång hållbarhetsresan

Som en del i WWFs 50-årskampanj ”Är du med?” kör WWF och SJ igång ett gemensamt samarbete. Startskottet går via en digital tågturné. Med hjälp av Youtubern och Let’s Dance-profilen Anis Don Demina besöker WWF fem städer under sina tågresor och sprider budskapet om allt från hållbart mode till hållbart resande.

Växjö är första stoppet när WWF gör sin tågturné ihop med SJ, för att i samband med sitt 50-årsjubileum, inspirera till en mer hållbar livsstil. Programledare på den digitala turnén som går till fem svenska kommuner är artisten Anis Don Demina. Ett av SJs X2000-tåg har smyckats med en foliering som en del i 50-årsjubileet och ”Är du med-kampanjen”. Här bjuds svenska folket in till en hållbarhetsresa och att göra förändringar i vardagen.

På söndag 9 maj släpper Anis det första inslaget från tågturnén på sin Youtubekanal, som har mer än en halv miljon följare. I varje avsnitt får Anis ett uppdrag av WWF-experten och biologen Louise Carlsson som berättar vad som händer med naturen och klimatet kopplat till vad som tas upp i varje avsnitt. I premiärprogrammet reser Anis till Växjö, där han pratar om hållbart mode och att köpa och sälja på second hand-marknaden.

– Det känns sjukt kul att göra det här tillsammans med WWF. Min förhoppning är att kunna inspirera andra som jag som i vanliga fall inte har så mycket miljötänk. Jag har redan lärt mig att man inte behöver vara miljöaktivist för att kunna göra skillnad. Man måste inte käka 100 procent vego utan små förändringar kan göra skillnad i det stora hela. Vi måste bara bli fler som gör det och vågar testa nytt. Det finns massor av sätt och det vill jag också visa mina följare, säger Anis Don Demina.

I Helsingborg är temat hållbar mat, den 23 maj blir det inslag om biologisk mångfald med tågstopp i Sigtuna. Den 30 maj pratar Anis om hav och fisk i Göteborg och i Umeå 6 juni är temat hållbara transporter. Inslagen spelas in en vecka innan de släpps på Anis Youtubekanal.

Ett av målen med ”Är du med”-kampanjen och tågturnén är att nå ut brett.

– WWF vill inspirera hela svenska folket att med konkreta handlingar starta sin egen hållbarhetsresa. Avsnitten kommer även att bli en personlig resa för Anis att lära sig mer om vad som påverkar vår planet. Att WWF samarbetar med SJ gör att vi kan få stort genomslag, använda varandras styrkor och skapa mervärden. Det är ett fantastiskt samarbete, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef för WWF.

– Att Anis Don Demina drar ut på turné i naturens och klimatets tecken tillsammans med WWF är både viktigt och roligt. Självklart vill vi på SJ vara med och bidra till att det blir riktigt bra. Att resa med tåg och SJ är det bästa alternativet. Vi har nu ett bra tillfälle att lyfta fram de här frågorna och uppmuntra våra resenärer att ta del av WWFs 50 förändringar under året, säger SJs presschef Tobbe Lundell.

Samtidigt som Anis Don Demina släpper avsnitten på sin Youtube-kanal gör WWF TV videor från fem andra platser i Sverige på samma teman. Det ger möjlighet att fördjupa kunskaperna och att nå ut till WWFs mer traditionella målgrupper. Såväl Anis Don Deminas avsnitt som WWF-TV-avsnitten nås från www.wwf.se/tagturne

Om samarbetet med WWF

Under sommaren sprider SJ och WWF innehåll kring turnén, klimat och biologisk mångfald i olika kanaler. SJ engagerar såväl sina kunder som egna medarbetare i WWFs 50 förändringar. De ska bidra till omställningen för klimatet och den biologiska omställningen. SJ står även för resorna under tågturnén.

Konceptet bakom tågturnén är framtaget tillsammans med kommunikationsbyrån Håkanson United som fokuserar på projekt för samhällsnytta och hållbarhet.

För mer information, kontakta:

Tobbe Lundell, presschef SJ, 070-003 23 89, tobbe.lundell@sj.se

Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, 070-821 71 56, lisbeth.larsson@wwf.se

Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, 070-629 10 77

Kategorier

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.