Ett helt nytt gammalt tåg sätts snart i trafik

Ett helt nytt gammalt tåg sätts snart i trafik

SJs populära snabbtåg X2000 har rullat på svenska järnvägar sedan 1990. Det är specialbyggt för att kunna köra snabbt på den bitvis ganska krokiga järnvägen, vilket är möjligt tack vare den unika korglutningen. Nu är det dags för en helt ny generation X2000 att ta plats på spåren.

Upprustningen av SJs hela flotta av X2000-tåg når snart en viktig milstolpe. Med helt ny och betydligt mer modern teknik och sprillans ny inredning sätts det första uppgraderade tåget i trafik i mitten av november. Det som behålls är stålchassit med korglutningen, vilket innebär att tusentals ton stål kan återanvändas. Däremot har all teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning blir ny. Resenärerna kommer att kunna njuta av nya bekväma stolar med elmanövrerad inställning, modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser och en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.

- Komfortmässigt blir det verkligen ett lyft. Vi är förstås jättestolta över att vi vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Best of the best i den internationella designtävlingen Red Dot för inredningen. Vi kommer kunna erbjuda våra resenärer det mest moderna, bekväma, funktionella och driftsäkra tåg som finns i Sverige, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

I arbetet med att uppgradera teknik och design har SJ fört dialog med sina kunder och fångat upp behov och önskemål. Ett resultat av det är betydligt bättre uppkoppling på tåget. Förutom att ett förbättrat 5G-baserat Wifi-system har installerats på tåget har fönstren bytts ut mot nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen avsevärt. Informationssystem, platsnummer på säten och utrymmen som toaletter, vestibuler, rullstolsplatser och bistro har utformats i samarbete med representanter för olika funktionshinderorganisationer.

När det första tåget sätts i trafik den 16 november kommer det att gå på sträckan Stockholm – Göteborg. I början av 2022 kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik på samma sträcka. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Kategorier

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.