Första specialtåget till Way Out West

För första gången kör SJ ett specialtåg till musikfestivalen Way Out West.

Det blir sommarens hetaste festivaltåg. I samarbete med Luger har vi ordnat så att det ombord på tåget mellan Stockholm och Göteborg finns några av musikvärldens bästa DJs, fräsch vegetarisk mat och helt enkelt det bästa förhänget till festivalen, säger Krister Svensson, ansvarig för samarbeten och aktivering på SJ.

I morgon drar Way out West 2013 igång. Mängder av spännande artister gästar Slottskogen i Göteborg under torsdag, fredag och lördag. Exempelvis Neil Young, Håkan Hellström, The Knife, Public Enemy och Kendrick Lamar.

Redan vid lunchtid drar festivalen igång genom det specialchartrade Way Out West-tåget från Stockholm.

-  SJ har varit med sen WoW startades 2007. Det är vi av två skäl. Festivalen har en grön, miljömedveten och hållbar inriktning. För många av festivalbesökarna är det givna valet att ta tåget till och från Göteborg. Nu har vi skapat ett riktigt roligt festivalståg där det finns DJs med och flera av Way out Wests andra samarbetspartners som bjuder på överraskningar. Givetvis är det här ett bra sätt för SJ att träffa målgruppen ”unga vuxna”. Vi hoppas att de ska åka mer tåg i framtiden, säger Krister Svensson.

Inne på Way Out West i Slottsskogen har SJ en naturlig samlingsplats mitt inne på området. Det övergripande temat är hållbarhet/miljö och SJ bjuder alla besökare på ”äkta kranvatten”, något som är mycket uppskattat av törstiga festivalbesökare. SJ bygger också en liten Bistro där man kan få en kaffe och en liten brownie och ett reseerbjudande med SJs tåg.

-  Det nya i år på festivalområdet är att vi bygger ett torn med fin utsikt över scenerna. Vi hoppas att det ska bli en skön samlingsplats där besökarna kan sitta ner och ta det lugnt en stund. Från det sex meter höga tornet har man extra bra utsikt, säger Krister Svensson.

För mera information, kontakta Krister Svensson, ansvarig för samarbeten och aktivering på SJ, tel 010-751 57 65, eller SJ Pressavdelning, 010-751 51 84.

Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.