Här är nya snabbtåget SJ 3000

Här är nya snabbtåget SJ 3000

SJ 3000 kommer att börja rulla på landets järnvägar. Totalt handlar det om 20 nya snabbtåg med 5 000 sittplatser. Detta är Sveriges mest moderna och miljövänliga snabbtåg.

– Med SJ 3000 kan vi erbjuda ett nytt snabbtåg med hög komfort och service till flera regioner som kortar avstånden på ett miljömässigt bra sätt. Med en modern tågflotta står vi rustade att möta resenärernas önskemål och krav inför framtiden, säger Jan Forsberg, vd SJ och fortsätter:

– SJs befintliga tågflotta har genomgått stora förbättrings- och underhållsprogram under de senaste åren för att fungera bättre i alla väderlekar. De närmaste fyra åren investerar SJ ytterligare MSEK 900 i förbättrad X 2000-teknik. Upprustningen av 160 personvagnar är klar.

SJ planerar för att det nya snabbtåget skall trafikera sträckorna från Stockholm till Östersund, Sundsvall, Gävle, Falun och Karlstad. SJ 3000 är specialanpassat till medellånga sträckor och är framtaget i linje med de senaste miljökraven. Driften av SJ 3000 kräver minimalt med energi och 12 procent av den använda energin återmatas till elnätet och tåget är 30 procent mera energieffektivt än SJs lokdragna tåg

– Med SJ 3000 har vi satsat på det koncept som våra resenärer uppskattar med servering i första klass och en välsorterad bistro. Det är rymligt, komfortabelt och har eluttag vid vare plats. Dessutom är det nya snabbtåget väl anpassat för resenärer med funktionshinder, säger Jan Forsberg.

”SJ Ombord” är det nya informations- och underhållningskonceptet på SJ 3000. Via digitala skärmar i vestibulerna och en webbportal som nås via resenärernas egna datorer, kan resenärerna ta del av såväl information som underhållning.

– Så snart alla kontroller och tester är genomförda tar SJ över tågen och sätter dem successivt i trafik. För närvarande finns åtta tåg på plats i Sverige, säger Jan Forsberg.

För högupplösta bilder på SJ 3000 besök:

För ytterligare information, kontakta SJs presstjänst på telefon: 010-751 51 84

Ämnen

Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor. SJ säljer även evenemangsbiljetter och upplevelser runt om i Sverige. SJ erbjuder dessutom hotell och tågtaxi.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.