Loa Falkman och Sven Nordin får SJs Musikalpris

Loa Falkman och Sven Nordin får SJs Musikalpris

Loa Falkman och Sven Nordins prestationer som dragshowartisten Albin och dennes make Georges i musikalen i La Cage Aux Folles på Oscarsteatern i Stockholm fick juryn på fall.

– Vilken härlig överraskning. Jag kommer ju från Norge och kände faktiskt inte ens till priset. Men det har märkts att publiken gillar föreställningen. Vi får stående ovationer varje kväll, säger en glad Sven Nordin.

Inte heller Loa Falkman hade väntat sig Musikalpriset.

– När Vicky von der Lancken kallade upp oss till sitt kontor kändes det som att gå till rektorn, och så berättade hon den här fantastiska nyheten! Det var oväntat och väldigt roligt.

Musikalpriset är ett samarbete mellan SJ och Tidskriften Opera och delas ut för fjärde året. Tidigare pristagare är Johan Glans i Spamalot, Gunilla Backman i Sunset Boulevard och Ola Salo i Jesus Christ Superstar.

Årets pris delas av huvudrollsinnehavarna i La Cage Aux Folles. Loa Falkman för sin ”bedövande närvaro” och  ”enastående aktör och sångare i rollen som dragshowartisten Zaza.” Och Sven Nordin för gestaltningen av partnern Georges. ”Deras långvariga kärlek är vederhäftigt gestaltad, men det är deras tajta samspel som är den stora behållningen.”

Stående ovationer och SJs och Tidskriften OPERAS Musikalpris, vad är det som gör La Cage Aux Folles så bra?

– Det är en bra historia med alla ingredienser en musikal ska ha. Det är skratt och tårar uppblandat med stora sång- och dansnummer. Och för mig personligen är det oerhört roligt att jobba med Loa Falkman. Det är en stor upplevelse, säger Sven Nordin.

– För att vara lite högtidlig så kan jag säga att det är en allmänmänsklig pjäs om att visa respekt för sin nästa. La Cage Aux Folles har en sorglig grundton men på tragik byggs komik. Det är fin koreografi, underbar scenografi, snygga kostymer och slapstick. Vicky von der Lancken är verkligen bra på att få ihop ett team. Vi trivs väldigt bra tillsammans och då blir det ett bra resultat, fyller Loa Falkman på.

Under det senaste åren har SJ sålt biljetter till stora musikaler som The Producers, My Fair Lady, Cats, Hairspray, Spamalot och Singing in the rain. Tusentals resenärer från hela Sverige har tagit chansen att ta tåget direkt till musikalupplevelser.

– Det är naturligt och inspirerande att vi är initiativtagare till en prestigefylld utmärkelse för den svenska musikalbranschen. Resenärernas gensvar på våra musikalbiljetter och evenemangspaket har varit stort, säger Elisabeth Lindgren, försäljningsdirektör på SJ.

Prissumman är på 25 000 kr och priset kommer att delas ut den 22 november i samband med föreställningen av La Cage Aux Folles på Oscarsteatern.

Bilden: Sven Nordin och Loa Falkman får SJs och Tidskriften OPERAS Musikalpris för sina roller i La Cage Aux Folles. Foto: Mats Bäcker

Pressbild för nedladdning: http://www.lacage.se/images/lacage_MB_0319.jpg

För mer information kontakta Eva Bloch, SJ Upplevelser, 010-751 57 29, Eva Lindqvist, kontaktperson för Loa Falkman och Sven  Nordin, 0708-39 69 06, eller Sören Tranberg, chefredaktör Tidskriften Opera, 0709-67 58 63.

Kategorier

Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.