SJ gör succé på mikrobloggen Twitter

På kort tid har SJ fått rekordmånga så kallade followers på mikrobloggen Twitter. Framgångarna leder till nya satsningar för SJ inom sociala medier.

– Det är positivt att SJ öppnar upp för dialog och etablerar närvaro på sociala plattformar där kunderna redan finns. Närvaron på Twitter präglas av lyhördhet och intresse för kundernas situation, vilket jag tror bidrar till det positiva mottagandet. SJ har hittat ett tilltal som visar att de både kan prata och lyssna, säger Beata Wickbom, expert på sociala medier på reklambyrån Pool.

Den 26 oktober lanserades SJ_AB på Twitter och i dagsläget har SJ redan 1 200 followers på mikrobloggen. Ökningen av followers har varit konstant sedan starten. Followers är personer som aktivt följer och medverkar i dialogen.

– Den stora tillströmningen till SJ­_AB är mycket glädjande och visar att det finns ett stort intresse bland resenärer och allmänhet. Twitter är ett snabbt sätt att komma i kontakt med oss där vi lyssnar, besvarar frågor och hjälper till. Twitter hjälper oss också att agera snabbare på resenärernas önskemål, säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör.

SJs etablering på Twitter är en strategisk satsning som ingår i företagets kommunikationsstrategi. Nästa steg i satsningen på sociala medier blir en etablering på Facebook.

– Diskussionerna har flyttat ut på nätet där alla kan delta. Och där vill SJ också vara, säger Elisabeth Lindgren.

Titta in på: www.twitter.com/sj_ab

För mera information, ring SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Taggar

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval – världens tuffaste miljömärkning. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Trafikverkets presstjänst

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.