Ulrik Svensson ny ledamot i styrelsen för SJ AB

Ulrik Svensson ny ledamot i styrelsen för SJ AB

Vid dagens årsstämma valdes Ulrik Svensson in som ny ledamot i styrelsen för SJ AB.

Ulrik Svensson har bland annat varit CFO och medlem i koncernledningen hos Lufthansa Group.

SJs årsstämma 2021 beslutade även att i omval utse Siv Svensson (ordförande), Ulrika Dellby, Lennart Käll, Per Matses, Ulrika Nordström och Klas Wåhlberg.

Statens ägarpolicy föreskriver minst tre och max åtta styrelseledamöter i SJ. Styrelseledamöterna ska bidra med hög kompetens inom antingen bolagets affärsverksamhet, branschkunskap, finansiella frågor, hållbart företagande eller inom andra relevanta områden. Av ägarpolicyn, vilket är den mångfaldspolicy som SJ tillämpar, framgår att styrelsen ska vara balanserad avseende kompetens, kön, bakgrund och ålder.

Taggar

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Tobbe Lundell