Gå direkt till innehåll
Storkskolan ovanifrån.

Nyhet

Historiskt rekord för Sjöbos sexor - över rikssnittet

Nu har Sjöbo kommun sammanställt betygsresultaten för årskurs 6 och 9 i Sjöbos grundskolor. Resultaten pekar uppåt på alla punkter och flera resultat är de bästa som presenterats de senaste fem åren.

Årskurs 6 slår rekord

Andelen sexor som uppnått betygskriterierna i alla ämnen, 70,7 procent, är den högsta siffran sedan 2022 och ligger över riksgenomsnittet (riket 70,4 procent, juni 2025; årets rikssnitt är ännu inte publicerat). Även meritvärdet (223,6) är det avsevärt bästa sedan 2022.

Förbättringen syns även inom läsåret – i matematik gick exempelvis årskurs 6 från 75,3 procent i höstas till 81,6 procent i våras.

– Det här är ett resultat av hårt arbete från all vår skolpersonal. Vi är såklart glada över att se effekt av våra långsiktiga satsningar men samtidigt är vi inte nöjda. Varje elev som lämnar grundskolan utan full behörighet är en elev för mycket, säger Tina Bjerström Alsnäs, verksamhetschef för grundskola i Sjöbo kommun.

Bland de som förbättrat sina resultat står Vollsjöskolans sjätteklassare ut rejält. De ökar andelen som uppnått alla betygskriterier med 31 procent.

– Just den siffran är extra viktig då en elev som har betyg i alla ämnen i årskurs 6 har mycket bättre förutsättningar att klara hela vägen till årskurs 9, säger Tina Bjerström Alsnäs.


Även årskurs 9 ökar på alla områden

Även i årskurs 9 förbättras resultaten. Gymnasiebehörigheten är 74,5 procent, en tydlig uppgång jämfört med föregående år (69,2 procent), och eftersom siffran är tagen före kommunens lovskola – där elever som saknar en mindre del i ett ämne kan läsa ikapp – väntas andelen stiga ytterligare.

Samtidigt är kommunen tydlig med att niornas nivå ännu inte är i nivå med riket.

– Varje elev som lämnar grundskolan utan full behörighet är en elev för mycket, så vi är inte nöjda och kommer fortsätta utveckla undervisningen för att nå dit, säger Tina Bjerström Alsnäs.

Resultat av nytt systematiskt arbete

Siffrorna visar en uppåtgående trend där Sjöbo kommuns lärare och rektorer de senaste åren blivit bättre på uppföljning och att sätta in rätt insatser. I det arbetet har man haft särskilt fokus på närvaro och studiero.

– Utgångspunkten har varit enkel: elever som är närvarande, känner sig trygga och möter undervisning av hög kvalitet har bättre förutsättningar att lyckas i skolan.

Under sommaren har kommunen sommarskola vilket förväntas öka gymnasiebehörigheten i åk 9 ytterligare, detta då många elever enbart saknar en liten del för att bli behöriga. Det systematiska arbetet fortsätter – och utvecklas. Under året inleds bland annat ett fördjupat samarbete med forskningsinstitutet Ifous för att lyfta undervisningen i klassrummet ytterligare.

För ytterligare statistik se bifogat dokument!

Ämnen

Kategorier

Regioner

Kontakter