Branschdag för hästnäringen

Branschdag för hästnäringen

Skånes första branschdag för hästnäringen den 8 september - en mötesplats för hästfolk i Skåne! Företag,föreningar, kommuner och myndigheter hälsas välkomna till denna dag. Här kan deltagarna hitta nya kunder, skapa kontakter och se omfattningen, styrkan, kraften och variationen i skånsk hästnäring.

Hästen i Skåne skapar här en unik kommunikationsmöjlighet för en stor och lite spretig näring, som omfattar allt från hobbyryttare, elitutövare, föreningar och småföretag till företag i miljonklassen.

Hästen i Skåne arrangerar denna dag tillsammans med LRF Häst, HNS, Innovationscenter för Landsbygden och Sjöbo kommun. Kommuner, myndigheter, företag, föreningar och aktiva inom hästnäringen får möjlighet att tillsammans lägga grunden för en positiv utveckling av hästnäringen och hästens synlighet i samhället. Genom en gemensam plattform och samarbete kan hästnäringen i Skåne stärkas och utvecklas ytterligare. Hästnäringen har en stor utvecklingspotential, skapar arbetstillfällen och en levande landsbygd och tusentals människor i alla åldrar en meningsfull fritid.

Branschdagen arrangeras i Sjöbo kommun (en av Sveriges hästtätaste kommuner) på EMV Stainless & Stables i Everlöv.

På programmet:

Anna Bråkenhielm, Skillinge Dressyr och Lutfi Kolgjini, Lutfi Kolgjini AB, presenterar sina företag och företagsidéer.
Sjöbo kommun arrangerar Innovation camp häst - Hur utvecklar vi hästverksamheten in i framtiden? Innovation och nytänkande ger utveckling och konkurrenskraft. Hur ser framtiden ut för hästverksamheten i Skåne. Vad finns att sätta fokus på?
LRF håller sin Hästföretagardag, för alla hästföretagare i LRF:
Hästens betydelse i samhället belyses i dagens tredje spåret, som inleds av Stiftelsen Hippocampus och behandlar hästen som resurs inom vård, hälsa och omsorg. Eftermiddagen ägnas åt hästturism – en del av hästnäringen som i dag är en näringsgren som växer och där bl a Sjöbo kommun presenterar ett regionalt utvecklingsprojekt.
Dessutom arrangeras minimässa för hästföretag, där deltagarna kan träffa:
Evidensia – Regiondjursjukhuset i Helsingborg, visar sin nya mobila hästklinik.
Jägersro Trav tar med Monté Pyton, den mekaniska montéhästen. Prova hur det känns att rida ett montélopp, ett travlopp i full fart, eller i ett lite lugnare träningstempo.
LRF Häst/LRF konsult informerar om sin verksamhet för skånska hästföretag.
Dessutom deltar Flyinge AB, Humlamadens Rehab, Skånes Ridsportförbund, Hovslagerishopen i Skåne AB och Lantbrukstjänst m. fl. i minimässan.

Välkomna att delta i denna Skånes första branschdag för hästnäringen.

För ytterligare information kontakta:

Annethe Yng, verksamhetsledare, 073-969 74 20 e-post: info@hasteniskane.se

Hästen i Skåne är en ideell förening och arbetar för en positiv utveckling av hästverksamheten och landsbygden i regionen. Föreningen är länken mellan samhället och hästnäringen och främjar en positiv utveckling av hela den skånska hästverksamheten.

Hästen i Skåne arbetar med hästrelaterad affärsutveckling, marknadsföring, utbildning och för näringen andra aktuella frågor i Skåne. Hästen i Skåne är ett nav för information, kunskap, nätverk och rådgivning för den skånska hästverksamheten.

Föreningens ambition är att samordna hästbranschens behov med den offentliga sektorns för att skapa kraftfulla och gynnsamma förutsättningar för en positiv utveckling av hästnäringen.

På Hästen i Skånes hemsidan www.hasteniskane.se , faceboksida och facebookgrupp publiceras löpande nyheter, information och annat aktuellt för det skånska hästfolket och sidorna är också en möjlighet för hela Skånes hästverksamhet att samlas, kommunicera och synas.

Jägersro Trav & Galopp, LRF, Hushållningssällskapet Malmöhus och Regiondjursjukhuset i Helsingborg är huvudmedlemmar i Hästen i Skåne och finansierar en stor del av föreningens verksamhet.

Hästen i Skånes partners är LRF Konsult, Sjöbo kommun, Hässleholms kommun, Flyinge AB och Skånes Ridsportförbund.