Invånare erbjuds testcykling

Invånare erbjuds testcykling

Konceptet ”Testcykla” innebär att alla som bor i Sjöbo eller Tomelilla kan låna hem en el-lådcykel eller elcykel i 12 dagar för att ta reda på om elcykel är något som passar för dem.

Cyklarna bokas online och hämtas ut på kommunhusen. Första bokningsbara tid blir 8-20 juli 2021.
- Det är lite dyrare cyklar, men de gör det möjligt att cykla på nya sätt, att ta med sig flera barn eller lite större varor till exempel. Så det är bra att få testa dem ordentligt innan ett köp, både laddning, parkering och att cykla med och utan elassistansen”, berättar Frida Tiberini, EU-samordnare och projektledare, som tillsammans med Kontaktcenter i Sjöbo och Tomelilla Direkt nu startar upp den nya verksamheten.

Cykelkartor
Samtidigt har kommunerna passat på att ta fram kartor över Sjöbo och Tomelilla för cyklister. Det har gjorts i nära samarbete med Naturskyddsföreningen, både i digitalt format och papperskartor.
- Det har gått ganska snabbt från beslut till verkstad, och det hade inte varit möjligt att genomföra utan Kontaktcenter och Tomelilla Direkt. Och kartorna hade vi inte hunnit få klara så snabbt utan hjälpen från Naturskyddsföreningen.”, säger Frida Tiberini.

Del av Mobilitet på tvärs
Konceptet Testcykla är det första av flera hållbara resesätt som ska testas inom ramen för Sjöbo och Tomelillas case i ”Mobilitet på Tvärs”, ett stort EU-projekt som görs i samarbete med totalt 17 skånska och danska partners.

Kontakt:
Frida Tiberini, EU-samordnare och projektledare för Sjöbo och Tomelilla, telefonnummer 0416-271 65, 0734-24 26 41, frida.tiberini@sjobo.se