Om rymden och teknikhjälp – allt händer på bibblan i vår

Om rymden och teknikhjälp – allt händer på bibblan i vår

Lyssna på en författare, lär känna ditt ursprung, gå en tipsrunda eller lär dig mer om rymden. Dessutom kommer en massa spännande djur på besök. Det är en del av evenemangen som Sjöbo biliotek bjuder in till.

Bibliotekens program är alltid späckat, så även den här våren. Rädda barnen står för språkträning där alla kan vara med och lära sig svenska. Hjälp med släktforskningen ges vid fyra tillfällen i mars och april.

Nytt för året är Teknik-drop-in. Då är det bara att ta med telefonen, surfplattan eller dator och besöka biblioteket. Där ges hjälp med att komma igång med e-ljudböcker, appar och en massa annat.

Skybäck om sin triologi

Vårens författarbesök heter Frida Skybäck, som bland annat skrivit feel good-romanen Bokhandeln på Riveside Drive. Nu är hon aktuell med den avslutande delen av trilogin Stiernfors som utspelar sig i 1800-talets Lund. Frida Skybäck kommer på besök den 9 april.

Därefter kommer en rymdexpert på besök. Ulf Berggren föreläser om hur man tidigare besökte månen och hur man idag bor och arbetar på den internationella rymdstationen. Dessutom har USA, med politisk enighet och finansiering, bestämt sig för att ta människan till Mars 2033 tillsammans med Ryssland och Europa. Föredraget passar alla åldrar. Efter föredraget går man ut och tittar på stjärnor. Ta gärna med egen kikare!

Barnens bibliotek

Speciellt för barnen hålls Freddagskul på Bibblan med teater och musik.

Frank Madsen är en favorit för många. På sportlovet hälsar han och djuren från terrariet i Lund på.

På påsklovet kan alla barn från sju år lära sig programmering. Eller så kan en påskpyssla – eller varför inte både och.

När det sen blir sommar är det dags för sommarboken.

Bibliotekets program finns bifogat som pdf.