Motalas svävare saknar garageplats

Motalas svävare saknar garageplats

Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Vadstena-Motala har blivit av med sitt svävargarage. Nu närmar sig vintern med stormsteg och det är bråttom att hitta en ny plats för svävaren.

– Har vi inget uppvärmt garage riskerar inställelsetiden för svävarutryckningar att förlängas, och därmed har vi försämrade möjligheter att hjälpa nödställda, säger Leif Andersson, frivillig sjöräddare och svävaransvarig vid RS Vadstena-Motala.

Sjöräddningssällskapet i Vadstena-Motala fick sin svävare inför vintern 2007. Den har sedan dess utfört många livräddande insatser och patrullerar såväl Vättern som omkringliggande sjöar vintertid. Svävaren transporteras på trailer och sjösätts där den bäst behövs. De första åren fick svävaren stå gratis i en privatpersons garage, för att sedan få en plats av kommunen i Motalas gamla brandstation. Men då kommunen sålde lokalen hamnade svävaren utan tak över huvudet. Den står just nu temporärt vid en båtuppläggningsplats. Men där kan den inte stå kvar särskilt länge, då platsen nu fylls av vinterupptana båtar. Dessutom trivs svävaren bäst inomhus. När is och snö hamnar i svävarens ”kjolar” fryser de, och för att fungera optimalt behöver de få chans att tina upp mellan uppdragen.

– Det är en ren säkerhetsaspekt att kunna ha svävaren inomhus. Nu vädjar vi till kommunen, företag och privatpersoner om hjälp att hitta en plats. Garaget behöver ligga i Motala och gärna nära en sjösättningsplats, så att vår besättning kan rycka ut inom 15 minuter när larmet går. Det är också bra om garaget är 11 meter långt så att både bil och trailer får plats. säger Leif Andersson.

För frågor och ytterligare information kontakta Leif Andersson, frivillig sjöräddare i Motala, telefon 070-723 19 91.