Baltzar von Platen (gestaltad av Rude Glantz) namngav den nya svävaren. Här är han flankerad av Stefan Nyrinder (t v ), vd Länsförsäkringar Östgöta, samt Håkan Andersson, stationsansvarig RS Vadstena/Motala.

Ny svävare namngavs av Baltzar von Platen

Tisdagen den 10 december överlämnades en ny svävare till Sjöräddningssällskapet och räddningsstation Vadstena/Motala på Stora Torget i Motala. Det är Länsförsäkringar Östgöta som har valt att stödja Sjöräddningssällskapet med ännu en svävare för att skapa trygghet på och vid vatten i Östergötland.

I samband med överlämnandet fick svävaren även sitt namn: Rescue Länsförsäkringar Östgöta 2. Namngivare var Baltzar von Platen, i full högtidsmundering (som gestaltades av Rude Glantz).

Det är den andra svävaren som Länsförsäkringar Östgöta står bakom. För ett år sedan överlämnades en likadan svävare till Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Arkösund.

– Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som gör ett fantastiskt jobb. Det känns viktigt och bra att tillsammans med dem kunna bidra till människors trygghet vid östgötska vatten. Våra undersökningar visar att kunderna vill att vi satsar på ideella räddningsinsatser, därför väljer vi som lokalt kundägda att göra detta, säger Stefan Nyrinder, vd på Länsförsäkringar Östgöta.

För räddningsstationen i Motala/Vadstena är svävaren ett välkommet tillskott. Den blir placerad i Motala, men kommer att kunna förflyttas och användas i hela Östergötland.

– Svävaren gör det möjligt för oss att hjälpa människor effektivare och snabbare, säger Erik Molander på RS Vadstena/Motala.

– Vi kommer framförallt använda den vintertid när inga andra farkoster kan ta sig fram lika enkelt. Men den är även användbar sommartid, inte minst på grunda vatten. Vi är mycket tacksamma för Länsförsäkringar Östgötas stöd.

För information kontakta gärna:

Anna Runesson, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, 070-303 74 62, anna.runesson@LFostgota.se

Erik Molander, frivillig sjöräddare, RS Vadstena/Motala, 073-146 79 31.

Håkan Andersson, Stationsansvarig, RS Vadstena/Motala, 076-87 93 191.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 200 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.