Sveriges största svävarresurs är redo

Sveriges största svävarresurs är redo

Sjöräddningssällskapet är Sveriges största svävarresurs i räddningssammanhang. Vid en isolycka är tiden helt livsavgörande. Därför patrullerar vi isarna regelbundet med våra svävare, så att vi kan finnas på plats direkt när larmet går. Bara den gångna helgen har vi haft åtta svävarpatruller i gång runt om i landet och ryckt ut på två skarpa larm. Nu finns en ny film om vår svävarverksamhet. Se den här!

Den gångna helgen har varit intensiv för Sjöräddningssällskapets svävarbesättningar. Vi har patrullerat isarna runt Karlskrona, Strängnäs, Munsö, Västerås och Hammarö samt vid flera platser på Vättern och närliggande sjöar. Så sent som i måndags morse gick tre personer genom isen på sjön Ören i Östergötland och svävarenheter från Motala och Visingsö larmades ut. Isarna är förrädiska och mildvädret som drog in i helgen har försämrat läget ytterligare.

- Vi vill uppmana alla som tänker ge sig ut att först noggrant kontrollera isläget. Åk aldrig ensam och aldrig utan isdubbar, ispik, flythjälpmedel och vattentätt fodral till mobilen, säger Helge Skärlén, frivillig sjöräddare på Dalarö, en av de stationer som brukar ha mest att göra vintertid.

I Sjöräddningssällskapets svävarsatsning ingår för närvarande 16 enheter, strategiskt placerade runt om i Sverige. Men de är också mobila. Ändras isläget och behoven blir uppstår någon annanstans, då flyttar vi helt enkelt svävare och ibland även frivilliga sjöräddarpiloter, allt för att upprätthålla en så god beredskap som möjligt. På flera platser samarbetar vi också med skridskoklubbar, så att vi kan finnas i närheten av deras rutter.

- Vi har några rejäla isvintrar bakom oss och jag kan med glädje konstatera att den satsning vi gjort har lönat sig många gånger om. Och det är inte bara människor vi lyckats rädda. Både älg och säl finns med bland de undsatta, säger Helge Skärlén.

Vill du veta mer om Sjöräddningssällskapets svävarverksamhet så se gärna vår nya svävarfilm. Filmen har producerats utan kostnad för oss av tv-bolaget Titan.