Gå direkt till innehåll
Christian Seger, Magnus Hobell, Ulrika Garbrant, Tobias Linder och Catharina Carrby.

Pressmeddelande -

AB Sjömat Skandinavien stärker sin position på svenska fisk- och skaldjursmarknaden – förvärvar Fiskgrossisten i Lysekil AB

Göteborgsbaserade AB Sjömat Skandinavien förvärvar Fiskgrossisten i Lysekil AB och blir därmed en aktör som kan erbjuda ett än mer komplett utbud, bredare inköpskanaler och effektivare leveranser. Genom förvärvet blir Fiskgrossisten också en del i AB Sjömats moderbolag Sjöson Mat & Dryck med flera starka varumärken inom färska livsmedel.

AB Sjömat Skandinaviens förvärv av Fiskgrossisten i Lysekil AB resulterar i ett partnerskap med totalt 30 anställda och drygt 220 miljoner i omsättning, där bolagen kompletterar varandra med organisatorisk spetskompetens såväl som geografisk täckning. AB Sjömat tar med sig sin kunskap och erfarenhet som sjömatsgrossist med färskt, kvalitativt sortiment medan Fiskgrossisten har lång erfarenhet inom förädling med bland annat egen kräftkokning. Ulrika Garbrant, VD & Affärsområdeschef för Sjöson Mat & Dryck, ser flera synergier med förvärvet.

– Det är en affär vald med omsorg för att matcha två fina och välskötta bolag. Båda bolagen är framgångsrika på olika sätt, vilket kommer att ge inspiration och möjligheter att lära av varandra men också mer kraft att utveckla nya kundanpassade koncept för såväl måltidslösningar, förädlade produkter och ett bredare sortiment av råvaror. Med vårt stöd på det strategiska planet har de en trygg hamn att utgå ifrån, säger Ulrika Garbrant.

– Vi påbörjar nu en spännande resa ihop med Fiskgrossisten och välkomnar dem varmt till oss. Med förvärvet kan vi fortsätta vara en personlig samarbetspartner till våra kunder, men med ännu större bredd av produkter och sjömatskunskap. AB Sjömat och Fiskgrossisten kompletterar varandra väl, vilket kommer gagna våra kunder. Jag är väldigt glad men också lite spänd, precis som det ska vara, säger Magnus Hobell, medgrundare och VD på Sjömat.

Med en djup förankring i fisk- och skaldjursmarknaden, Sjömat sedan 2014 och Fiskgrossisten sedan 2011, har man en tydlig bild över marknadens utvecklingspotential och vad ett samgående ska resultera i.

– Vi är mycket glada över att få en erkänt kompetent partner i form av AB Sjömat. För oss känns detta som en naturlig utveckling av vårt bolag och då vi befinner oss i en generationsväxling kan vi nu fortsätta utveckla vårt erbjudande och växa vidare med en stark partner vid vår sida. Att vi dessutom får del av Sjösons strategiska fokus, kompetenser och nätverk är något vi ser som en stor vinst, säger Tobias Linder, medgrundare på Fiskgrossisten i Lysekil.

AB Sjömat Skandinavien ingår sedan 2017 i koncernen Sjöson AB och affärsområdet Mat & Dryck tillsammans med Savolax, Aroma Frukt & Grönt och Samtransport i Väst. Sjöson har konsekvent förvärvat bolag med inriktning på hälsosamma, hållbara och färska produkter sprungna ur en hantverksmässig grund.
– Ur vår synvinkel rimmar detta väl med strategin och förvärvet stärker hela erbjudandet. Via samgåendet nås en gynnsam bredd av såväl bekanta som innovativa produkter och måltidslösningar där kundens behov är vägledande, konstaterar Ulrika Garbrant.

För ytterligare information kontakta Ulrika Garbrant, VD & Affärsområdeschef för Sjöson Mat & Dryck, på 0760 940399, Magnus Hobell, medgrundare på Sjömat, på 0766 77 45 11 eller Tobias Linder, medgrundare på Fiskgrossisten 0703 38 88 00.

Regioner

AB Sjömat Skandinavien levererar färsk fisk och skaldjur samt förädlade råvaror och tillagade produkter till kunder över hela Sverige från Fiskhamnen i Göteborg. Bolagets medarbetare, med över 100 års sammanlagd sjömatserfarenhet, tar helhjärtat ansvar för kvalitet och hållbarhet med syfte att kunderna ska få ut det absolut bästa av fångsten. AB Sjömat Skandinavien ingår i Sjösonkoncernen.

Ulrika Garbrant

Presskontakt VD Sjöson 0760 94 03 99

En stolt företagsbyggare som ger möjligheter liv.

Sjöson är en företagsbyggare i Göteborg som fokuserar på fastighetsutveckling, industri- och teknikföretag samt bolag inom mat och dryck. Vi är 15 anställda på huvudkontoret och ympar in stolthet, mod, lust, engagemang, kunskap och pengar i verksamheter genom ett långsiktigt, aktivt ägande. Sjösonfamiljen består av Sjömat, 2ctrl, Milega, Westpipe Welding, Savolax, Aroma Frukt & Grönt, Fiskgrossisten, Samtransport i Väst, Tooltec, Industrinät samt en rad bostads- och stadsutvecklingsprojekt i sydvästra Sverige. Våra bolag förväntas omsätta två miljarder kronor under 2023.

Sjöson
Masthamnsgatan 5