Gå direkt till innehåll
Ulrika Garbrant, vd för Sjöson Mat & Dryck, och Fredrik Johanson, VD Aroma Frukt & Grönt.

Fredrik Johanson ny vd för storsatsande Aroma Frukt & Grönt

Göteborgsföretaget Aroma Frukt & Grönt rekryterar Fredrik Johanson som ny vd. Med hans tillväxt- och marknadsfokuserade ledarskap är målet att, tillsammans med ägaren Sjöson, utveckla bolaget till en drivande, innovativ partner inom dagligvaruhandeln och restaurang.

Fredrik Johanson har under en framgångsrik karriär haft ledande positioner hos bland andra Coop Sverige, ÖoB, Woody Bygghandel, Intersport och JC. Med olika roller i koncernledning, som vd och kommersiell chef både i Sverige och internationellt, har han en omfattande erfarenhet av både b2b och b2c som han nu tar med sig in i Aroma Frukt & Grönt. Hans omvittnat starka ledaregenskaper och förmåga att skapa tillväxt parat med laganda har varit avgörande vid rekryteringen.

Ifjol gick företagsbyggaren Sjöson in som majoritetsägare i 25-årsjubilerande Aroma Frukt & Grönt. Med Fredrik Johanson som vd intensifieras nu omställningen från välrenommerad frukt- och gröntgrossist till ett innovationsdrivet företag med fokus på att utveckla kundernas erbjudande och lönsamhet.

– Möjligheten med Aroma Frukt & Grönt är väldigt spännande. Aroma har en stolt historik, ett fint varumärke och är ett välskött företag. Med Sjöson i ryggen har vi en utmärkt grund att bli ett innovativt företag med en given plats i framtidens handel, säger Fredrik Johanson, och fortsätter:

– Vi ska bli ännu bättre på att utveckla såväl våra kunder och samarbetspartners som vår egen affär. Jag ser fram emot att bidra med min kunskap och mina erfarenheter när det gäller att kommersiellt utveckla bolag och affärer.

Både den svenska och internationella frukt- och gröntbranschen befinner sig i stark förändring. Nya konsumentbeteenden, digitalisering och ett ökat fokus på gröna proteiner och hälsa driver på omställningen. Aroma Frukt & Grönt har både resurserna och kompetensen att ta en ledande position på marknaden och nu är siktet inställt på att stärka erbjudandet med nya lösningar – allt för att hjälpa dagligvaruhandel och restauranger att möta en ökande efterfrågan.

– Vi är oerhört stolta över att ha lyckats attrahera Fredrik Johanson som vd. Nu har vi den kund-och marknadsorienterade ledare som kan ta Aroma in i en ny era. Samtidigt vet vi att Fredrik har förmågan att fånga den samlade kunskap om frukt och grönt som våra medarbetare besitter och befästa vår position på marknaden som den aktör som har det högst service och kvalitet i branschen . Jag är övertygad om att detta blir en riktigt vass kombination av gott ledarskap, strategisk kompetens och hantverkskunnande och inte minst kunskap om våra kunders nuvarande och framtida behov, säger Ulrika Garbrant, vd för Sjöson Mat & Dryck.

Fredrik Johanson tillträdde sin tjänst den 10 augusti och tar över vd-rollen efter Hans Bågenholm som varit vd de senaste 15 åren och en viktig drivkraft i att etablera Aroma Frukt & Grönt på en stark position på den västsvenska marknaden.

Kategorier

Aroma Frukt & Grönt är en fristående, västsvensk frukt- och grönsaksgrossist som grundades 1996. Bolaget stoltserar idag med sina långa kundrelationer, något som uppnåtts av ett brinnande engagemang, högsta produktkvalitet och servicenivå, trygg leveranssäkerhet och inte minst det gedigna hantverkskunnandet. Genom hållbara transporter och ett stort fokus på närodlat och ekologiskt värnar man om en hälsosam och god framtid för både människa och natur. Aroma Frukt & Grönt är baserat i Göteborg, har drygt 40 anställda och omsätter 270 miljoner (2019).

Ulrika Garbrant

Presskontakt VD Sjöson 0760 94 03 99
Fredrik Johanson

VD Aroma Frukt & Grönt 0730-22 20 01

En stolt företagsbyggare som ger möjligheter liv.

Sjöson är en företagsbyggare i Göteborg som fokuserar på fastighetsutveckling, industri- och teknikföretag samt bolag inom mat och dryck. Vi är 15 anställda på huvudkontoret och ympar in stolthet, mod, lust, engagemang, kunskap och pengar i verksamheter genom ett långsiktigt, aktivt ägande. Sjösonfamiljen består av Sjömat, 2ctrl, Milega, Westpipe Welding, Savolax, Aroma Frukt & Grönt, Fiskgrossisten, Samtransport i Väst, Tooltec, Industrinät samt en rad bostads- och stadsutvecklingsprojekt i sydvästra Sverige. Våra bolag förväntas omsätta två miljarder kronor under 2023.

Sjöson
Masthamnsgatan 5