ICA-bygget i Sjöbo väst blir verklighet

ICA-bygget i Sjöbo väst blir verklighet

Nu står det klart att bygget av en ny ICA-butik på Sjöbo väst blir verklighet. Efter en lång process som nådde hela vägen till högsta instans, mark- och miljööverdomstolen, har nu kommunens nya detaljplan för området vunnit laga kraft och utvecklingen av det nya handelsområdet startar på allvar.

– Det här är startskottet för utvecklingen av Sjöbo väst som vi med glädje sett fram emot. ICAs etablering är en viktig del i det nya handelsområdet, men vi ser också att det kommer att stärka hela kommunens attraktionskraft och bidra till ett stort antal arbetstillfällen, säger Claes Melin, grundare av Melica Invest och tillsammans med kommunen initiativtagare till Sjöbo väst utveckling.

Detaljplanen för handelsområdet klubbades av kommunen redan för över ett år sedan, men alla var inte nöjda med utformningen och planen överklagades. När mark- och miljööverdomstolen i maj valde att inte ta upp frågan, vann kommunens detaljplan strax därpå laga kraft och nu står det alltså klart att det ICA-bygget blir av. Entreprenören är vald och redan efter sommaren sätts spaden i marken.

- Vi är väldigt glada över den kommande öppningen som planeras till hösten 2021. Och ser fram emot att få erbjuda alla kunder, både boende i Sjöbo och omkringliggande kommuner, möjligheten att ta del av en ny modern butik, säger Håkan Ronnlycke, etableringschef på ICA Sverige AB.

Mer än ett handelsområde
Visionen för Sjöbo väst stannar inte vid ett växande handelsområde med ett stort utbud. Här planeras även för ett större bostadsområde, en av Sveriges modernaste skolor och idrottshall.

– Vi tror så mycket på Sjöbos framtid och växtkraft att vi planerar för en helt ny stadsdel. Här vill vi bygga bostäder för boende i livets alla skeden och möta människors olika behov. För att göra det krävs både en närliggande skola och ett bra kommersiellt utbud som kompletterar det nuvarande i centrum. Det är ett projekt som stärker hela kommunen och skapar förutsättningar för ett bättre sätt att leva, säger Claes Melin.

I samband med att detaljplanen vann laga kraft presenteras också ett nytt namn för projektet - Sjöbo väst blir Westerport.

– Vi vill ge utvecklingen av området en tydlig identitet med fortsatt geografisk koppling till Sjöbo som helhet, säger Claes Melin.

Följ utvecklingen på www.westerport.se

Westerport skapar en ny dimension i skånska Sjöbo. Här byggs ett handelsområde samt bostäder för livets alla skeden. I Westerport finns såväl natur som all nödvändig service inpå knuten. Samtidigt är det en perfekt utgångspunkt för pendling. Med ledorden innovativt, smart och hållbart är Westerport ett projekt vars yttersta mål är att hela Sjöbo kommun utvecklas.