Sandra Karlsson.

Savolax expanderar – rekryterar säljare som ska etablera premiumlaxen i landet

Göteborgsbaserade Savolax välkomnar Sandra Karlsson, en erfaren säljarprofil som nu ska leda satsningen på dagligvaruhandeln på nationell nivå. Rekryteringen blir nästa steg mot bolagets mål att ge fler en smakupplevelse de aldrig glömmer.

Savolax är ett rökeri med bas i Fiskhamnen i Göteborg. De tar den allra bästa laxen från norska Bömlo och förädlar den till en premiumprodukt med hjälp av ett noggrant hantverk och en unik rökmetod. Med siktet inställt på att expandera nationellt, främst i Stockholm som är en marknad med hög potential, finns det också en drivkraft att utbilda kunderna i skillnaden mellan lax och lax.

”Idag är konsumenter medvetna om vad de äter. De efterfrågar varumärken som lägger vikt vid ansvarsfull och hållbar produktion och inte minst smakar gott. Vi är övertygade om att när konsumenterna får möjlighet att smaka på Savolax produkter kommer de känna skillnaden. På så sätt får vi butikerna att förstå vinsten i att välja oss” säger Sandra Karlsson och fortsätter.

”Jag har alltid arbetat på företag med fokus på bra råvaror, vilket är en erfarenhet jag kommer ta med mig in i arbetet på Savolax. Att de har respekt för fisken och känner passion för sitt hantverk är viktigt för mig, jag kan inte sälja något jag inte tror på.”

Sandra Karlsson har en gedigen karriär främst inom Coop-kedjan där hon under 15 år ansvarade för alla avdelningar från frukt och grönt, till kött och färskvaror. För några år sedan bytte hon sida och blev säljare på delikatessimportörerna Paul och Thom och senast hos Härryda Karlsson, vilket har gett henne en djup kunskap kring dynamiken mellan butik och säljare.

Förutom Sandras långa erfarenhet och ett väletablerat kontaktnät får Savolax en person vars säljstrategi går ut på att bygga långsiktig och personlig tillit med sina kunder. Savolax VD Anna Martinsson ser stor potential i värvningen av Sandra Karlsson och hennes förmåga att skapa en attraktionskraft kring varumärket hos handlare.

”Sandra har en unik kombination av erfarenhet från dagligvaruhandeln och försäljning för välrenommerade varumärken inom livsmedelsbranschen. Hon kommer bli en fantastisk tillgång för oss under vår resa ut i landet” säger Anna Martinsson.

Savolax finns i dagsläget i utvalda dagligvarubutiker i Stockholm och Göteborgsområdet, samt hos fiskhandlare. Sandra Karlsson tillträdde sin roll i augusti.

Vid frågor kontakta Sandra Karlsson på sandra.karlsson@savolax.com eller 072-300 39 86. Eller Anna Martinsson, VD på Savolax, på anna.martinsson@savolax.com eller 072–324 34 00.