Savolax fortsätter satsningen – färdigkryddade portionsbitar och kit med laxnuggets nu i butik

”De nya produkterna syftar till att ge fler människor en smakupplevelse de aldrig glömmer. Därför förpackar vi nu laxen på ett mer lättillgängligt vis och säljer i butik. Både portionsbitar och laxnuggets är gjorda av den finaste laxen och färdiga att servera som de är”, säger Anna Martinsson, VD på Savolax.

Portionsbitar har tidigare levererats till fiskhandlare som färdigkryddad, hel laxsida. Nu förpackas den istället av Savolax själva. Här får man en enkel och väldigt god rätt som med fördel serveras med ugnsrostad potatis, grillad sparris och en fräsch ingefärsdressing eller het wasabisås. Alternativt så avnjuter man laxbiten som den är. Portionsbitarna varmröks och penslas efter rökning med en glace varpå de kryddas med ramslök/chili, chili/vitlök eller citronpeppar för en fulländad smakupplevelse. Bakom valet av kryddor står VD och grundaren Anna Martinssons själv.

Även Savolax laxnuggets har funnits att köpa hos fiskhandlare och välsorterade fiskdiskar. Genom att förpacka de små bitarna i en lyxig och behändig förpackning som ett kit tillsammans med en smakfull glace baserad på champagne hoppas Anna att fler ska upptäcka hur gott och enkelt lax kan vara.

”Laxnuggets är en personlig favorit och en perfekt produkt på alla sätt. Den är färdig att äta i sin förpackning ihop med den goda glacen. Det här är ett nytt sätt att uppleva lax och den tanken tycker jag om”, säger Anna Martinsson.

Butikslanseringen av portionsbitar och laxnuggets pågår just nu löpande i ett flertal ICA-butiker i Storgöteborg. Finns inte Savolax i din lokala butik, så prata med handlaren. Mer information om produkterna och återförsäljare finns på www.savolax.com.

Vid frågor kontakta Anna Martinsson, VD på Savolax, på anna.martinsson@savolax.com eller 072–324 34 00.

Savolax Eurofish AB är ett fiskrökeri som tar färsk och frisimmande lax från norska Bömlo och förädlar den till en premiumprodukt med hjälp av en unik rökmetod, kvalitativa råvaror och ett noggrant hantverk. Bolaget grundades 1993 och leds av Anna Martinsson, med företagsbyggaren Sjöson som majoritetsägare. Bolaget omsätter 40 MSEK (2019) och har 12 anställda. Bolagets verksamhet bedrivs från Fiskhamnen i Göteborg.