Christian von der Lancken och Ulrika Garbrant.

Savolax, Sjömat och Fiskgrossisten utvecklar sitt erbjudande genom ett samlat ledarskap

Nu samlar koncernen Sjöson sina verksamheter Savolax, Sjömat och Fiskgrossisten under ett ledarskap och tillsätter Christian von der Lancken som ny VD för alla tre bolagen. Med ett samlat ledarskap ser Sjöson många fördelar där målet är att höja kunskapsdelningen mellan bolagen och bli förstahandsvalet för befintliga och nya kunder.

Sjömat Skandinavien, Savolax och Fiskgrossisten i Lysekil är tre välkända bolag med lång historik inom fisk- och skaldjursbranschen. Tillsammans omsätter bolagen över 250 mkr och under ett gemensamt ledarskap har man som ambition att utveckla sitt erbjudande och dra nytta av delad kunskap, kontakter och erfarenheter.

Den nya VD:n Christian von der Lancken har 30 år i ledande befattningar. Han kommer närmast från VD-rollen på Direkt Chark AB, har en lång karriär inom Arla Foods och tillträder sin nya tjänst den 6 september. Ulrika Garbrant, VD på Sjöson Mat & Dryck AB, är mycket nöjd med rekryteringen och förklarar nu tankarna bakom det samlade ledarskapet.

– Genom att tillsätta Christian von der Lancken agerar vi för att visa marknaden att vi tänker vara en spelare att räkna med även framöver inom hållbara och hälsosamma produkter. Framför allt vässar vi oss med den kompetens som Christian kommer in med. Han är en dokumenterat riktigt bra ledare som matchar vår värdegrund perfekt och han har dessutom stor erfarenhet av att utveckla bolag i positiv riktning. Dessutom har han gedigen kunskap kring utveckling av förädlade produkter. Det är ett område som växer snabbt och vi vill vara med och driva den utvecklingen framåt, säger Ulrika Garbrant.

Christian von der Lancken är utbildad mejeriteknolog och har levt och verkat i livsmedelsbranschen under hela sitt yrkesliv, inte minst inom Arla Foods. Efter åren på Arla Foods har Christian varit vice VD på Hugo Eriksson Ost samt VD på Direkt Chark AB och Blisshold AB innan han blev kontaktad av Sjöson.

– Jag älskar havet och kusten och njuter ofta av fisk och skaldjur privat. När Sjöson erbjöd mig tjänsten var det lätt att tacka ja, inte minst för att deras värderingar stämmer fint in på mina. De har en värdegrund där människan står i centrum och det är något jag vet fungerar. Ägarna, medarbetarna och inte minst de fantastiska produkterna var det som lockade mig, säger Christian.

Företagsbyggaren Sjöson har med affärsområdet Mat&Dryck konsekvent förvärvat bolag med inriktning på hållbara och hälsosamma produkter sprungna ur en hantverksmässig grund där människorna och planeten står i centrum.

För ytterligare information kontakta Christian von der Lancken, VD för Sjömat Skandinavien, Savolax och Fiskgrossisten i Lysekil på 076 792 30 30 och Ulrika Garbrant, VD och Affärsområdeschef Mat&Dryck på Sjöson, på 0760 94 03 99.

Sjöson är en företagsbyggare i Göteborg som fokuserar på fastighetsutveckling, industri- och teknikföretag samt bolag inom mat och dryck. Vi är 15 anställda på huvudkontoret och ympar in stolthet, mod, lust, engagemang, kunskap och pengar i verksamheter genom ett långsiktigt, aktivt ägande. Sjösonfamiljen består av Fristad Bygg, Sjömat, 2ctrl, Milega, Westpipe Welding, Savolax, Aroma Frukt & Grönt, Samtransport i Väst, Tooltec, Industrinät samt en rad bostads- och stadsutvecklingsprojekt i sydvästra Sverige. Våra bolag förväntas omsätta cirka en miljard kronor under 2022.