Sjöson rekryterar Food & Beverage-profil från kundsidan  – det stärker affärsområdet Mat & Dryck

Sjöson rekryterar Food & Beverage-profil från kundsidan – det stärker affärsområdet Mat & Dryck

Företagsbyggaren Sjöson satsar offensivt inom det nya affärsområdet Mat & Dryck. Tanken är att forma en bukett av entreprenörsdrivna livsmedelsföretag präglade av hållbart hantverkskunnande med kvalitet. Satsningen leds av Ulrika Garbrant, en välkänd profil från hotell- och restaurangbranschen, som tar med sig kundsidans perspektiv in i sin nya roll.

”Vi vill hjälpa fina, lovande företag att växa”, konstaterar Ulrika Garbrant. ”Företag som värnar hantverk och erfarenhet och förstår hur rätt mix av innovation och tradition gör dig relevant både idag och i framtiden.”

Mat och dryck är en bransch i en spännande utvecklingsfas där såväl trender som konsumentkrav leder till stora förändringar av vad som efterfrågas. Att hållbarhet blir allt viktigare, samtidigt som folk vill äta gott och hälsosamt, är helt i linje med Sjösons filosofi att göra alla till vinnare.

”Vi söker entreprenörsdrivna livsmedelsföretag med unik spets. När vi hittar rätt företag – eller de hittar oss – erbjuds främst kompetens, men även tillgång till våra nätverk och kapital. Målet är att göra dem än mer framgångsrika i ett sunt affärsklimat, samtidigt som de kan behålla sitt entreprenörskap och det hållbarhets- och kvalitetstänk som de grundas på”, säger Ulrika Garbrant.

Ulrika har över 25 års erfarenhet av ledande befattningar inom hotell- och restaurangvärlden, samt en djup kunskap om såväl operatörsledet som slutkonsumenten. Det samt hennes personlighet och förmågan att förstå kunders behov vad avgörande för valet av henne, menar Hans-Anders Karlsson, en av Sjösons grundare.

”Ulrika är systematisk, analytisk och kombinerar sin erfarenhet med extrem dedikation och stort hjärta. Att hon dessutom kan se på livsmedelsbranschen med kundsidans perspektiv gör att vi kan hitta nya, oväntade lösningar som ytterligare stärker våra förvärv.”

Lars Sjöberg, medgrundare, menar att de har rekryterat helt rätt person för att nå en omsättning på 600 miljoner kronor med god lönsamhet senast 2023.

”Ulrika har ett väldigt tungt CV, men framförallt är hon en härlig människa som verkligen agerar utifrån vår värdegrund.”

Innan hon anslöt till Sjöson har Ulrika Garbrant varit industriell rådgivare och seniorkonsult för en mängd kedjor och koncept. På meritlistan ryms också uppdrag som Vice President Food & Beverage på Scandic Hotels och VD på Espresso House.

”Jag har ett konstant sug efter att utveckla affärer, människor och mig själv. På Sjöson kan jag göra allt det – ochdessutom stärka hållbara och etiskt omsorgsfulla företag inom mat och dryck. Det är en utmaning som inte går att motstå.”

För ytterligare information kontakta Ulrika Garbrant på 0760 94 03 99

Regioner

Sjöson är en företagsbyggare med bas i Göteborg. Enkelt uttryckt satsar vi för fullt när vi ser en möjlighet vi tror på. Vi ympar in stolthet, mod, lust, engagemang, kunskap och pengar i verksamheter och erbjuder ett långsiktigt, aktivt ägarengagemang med målet att göra alla parter till vinnare. Idag är vi delägare i Fristad Bygg, Sjömat, 2ctrl och Milega samt bostads- och stadsutvecklingsprojekt i Lund, Sjöbo och Alingsås.