Sjöson stärker sin hållbarhetsprofil genom förvärv av Bright Living

Sjöson stärker sin hållbarhetsprofil genom förvärv av Bright Living

Sjöson förvärvar det starkt hållbarhetsprofilerade bostadsutvecklingsbolaget Bright Living. Företaget har utvecklat miljö- och energicertifierade bostadsområden sedan 2012, där de prisbelönta projektet Notuddsparken i Västerås sticker ut.

Brf Notuddsparken erbjuder ett mer hållbart levnadssätt för de boende. Projektet har mottagit en mängd framträdande priser, framför allt baserade på projektets kvaliteter för social och ekologisk hållbarhet. Det är dessutom miljöcertifierat med Svanen och energicertifierat med FEBY18 GULD.

— Att Bright Living får Sjöson som ägare öppnar många dörrar och ger oss möjlighet att accelerera utvecklingen, vilket känns oerhört spännande för oss som har en affärsidé som inbegriper att förändra världen, säger Peter Dahlkvist som är medgrundare och VD på Bright Living.

Sjöson Fastighetsutveckling och Bright Living skapar en kraftfull allians för hållbar bostadsutveckling ur ett vidare perspektiv. Förvärvet skapar möjligheter att kombinera expertis, tillgångar och nätverk. Peter Dahlkvist, som leder satsningen inom hållbar byggnation, förstärker Sjösons kompetens och kommer att driva befintliga projektet vidare.

Inom koncernen ingår även konstruktionsföretaget Timratec vars specialitet är trähus. Ambitionen är att Bright Living med stöd av Timratec ska bli en komplett aktör för utveckling av bostäder med lågt koldioxid.

Sjösons grundare är mycket stolta och nöjda över förvärvet av Bright Living.

— Bostäder står för ca 30% av de totala koldioxidutsläppen. Att vi förvärvar Bright Living är ett led i att stärka vår ställning inom hållbart bostadsbyggande och inspirera andra aktörer att bygga mer hållbart, säger Lars Sjöberg som är delägare av Sjöson tillsammans med kompanjonen Hans-Anders Karlsson.

— Det är få som vågar satsa på hållbarhet och bostadsutveckling just nu. Vi har mod att satsa på det som vi tror på, oavsett världsläget. För oss är både hållbarhet och Bright Living en långsiktig satsning, tillägger Hans-Anders Karlsson.

Förvärvet av Bright Living genomfördes under november 2023 och bolaget är nu ett helägt dotterbolag till Sjöson Fastigheter. Peter Dahlkvist fortsätter som VD i bolaget.

Sjöson är en företagsbyggare med bas i Göteborg. Enkelt uttryckt satsar vi för fullt när vi ser en möjlighet vi tror på. Vi ympar in stolthet, mod, lust, engagemang, kunskap och pengar i verksamheter och erbjuder ett långsiktigt, aktivt ägarengagemang med målet att göra alla parter till vinnare. Sjösonfamiljen består av Tooltec, Westpipe Welding, ALWA, 2Ctrl, Timratec, Aroma Frukt & Grönt, Sjömat, Savolax, Fiskgrossisten, Milega samt en rad bostads- och stadsutvecklingsprojekt i sydvästra Sverige.

Peter Dahlkvist

VD Bright Living +46706215071