Gå direkt till innehåll
Della Dufour, 21 år, är restaurang-nanny på designkrogen Sjöstaden Skybar i Hammarby Sjöstad. Barnen Eloise, Oliver och Iris spelar spel och pysslar i pysselrummet.

Restaurang-Nannyn är här!

Nu kan barnfamiljer gå på restaurang som erbjuder fri "nanny". På designkrogen Sjöstaden Skybar finns en dedikerad restaurang-nanny och ett separat pysselrum för de yngsta gästerna – barn mellan 3 och 10 år.

Det är inte ovanligt att barnfamiljer självmant väljer att stanna hemma i stället för att gå på restaurang. Oron för att barnen ska bli uttråkade, rastlösa och vilja lämna restaurangen avskräcker. Istället blir det korta besök på snabbmatsställen och lite hämtmat då och då. Det är enklast så. På Sjöstaden Skybar i Stockholm serveras helgbruncher i vacker designmiljö 102 meter ovan mark med imponerande utsikt över Stockholm. Det ovanliga med restaurangen är att den är en barnvänlig designkrog – med en restaurang-nanny och ett pysselrum.

- Vi är en skybar och designkrog, men försöker vara så barn- och familjenvänliga vi kan. På helgerna, vid SkyBrunch, har vi alltid en restaurang-nanny på plats och ett pysselrum. Här kan barnen leka, rita, spela spel och se på film tillsammans i ett eget chambre séparée för de yngsta. Nannyn ger barnen uppmärksamhet, hjälper dem med olika pyssel och har översikt. Vi tänker att om barnen mår bar så mår föräldrarna också bra. Behovet är stort, vi har ofta fullbokat, och är glada över att uppfattas som en familjedestination, säger Dan Darmetko, Front of House Manager på Sjöstaden Skybar.

Utöver en nanny och ett pysselrum har restaurangen en speciell barnmeny med populära barnrätter och färgglada Kids-coctailz. Det finns även en Sharing-meny där du som gäst kan välja mellan små och stora rätter som är enkla att dela med familjen. Färdiga SkyBrunch-paket finns också, vegetariska såväl som med kött och fisk.

I pysselrummet arbetar Della Dufour, 21 år, som restaurang-nanny via ”Nanny by Tellus”:

- I vanliga fall så arbetar jag som barnvakt åt en enskild familj, men jag jobbar även som restaurang-nanny på Sjöstaden Skybar. Här finns massor av kul och kreativa saker att göra så barnen brukar stanna ganska länge i pysselrummet. Det märks att de gillar att det finns något som är skapat enbart för dem och att restaurangen inte bara är ett vuxenställe. Min roll är att se till att de har det bra medan föräldrarna njuter av brunchen i lugn och ro, säger Della Dufour.

Josefina Berggren, på företaget Nanny by Tellus, bekräftar vikten av att ge föräldrar och barn möjlighet att umgås även utanför hemmet:

- Familjer har behov av att njuta och känna harmoni tillsammans även på en restaurang. Ibland behöver föräldrar unna sig något speciellt och då kan det vara skönt med en restaurang-nanny som avlastar – om än bara för en liten stund. Det kan vara guld värt med lite extra andrum för pressade småbarnsföräldrar, säger Josefina Berggren.

Sjöstaden Skybars familjevänliga ”SkyBrunch” är öppet året runt, lördagar och söndagar kl 12-15 (pysselrum + nanny är öppet till kl 16). SkyBrunchen har uppehåll under sommarmånaderna juli-augusti.

10 familjevänliga skäl att besöka Sjöstaden Skybar:

1. Varmt välkomnande: Här är barnen välkomna – även på en designkrog.
  2. Restaurang-nanny: En dedikerad nanny finns på plats från ”Nanny by Tellus” under helger vid SkyBrunch. Nannyn ger barnen uppmärksamhet, ser till att de känner sig trygga och glada i pysselrummet och har allmän översikt.
  3. Pysselrum: Ett lugnt och avslappnat pysselrum som ligger avskilt från den övriga restaurangen så varken barnen eller övriga gäster blir störda. Lämpligt för barn i ca 3 till 10-årsåldern.
  4. Leksaker: I pysselrummet finns fysiska och digitala leksaker och spel, pysselmaterial, pennor och kritor, klistermärken, mini-labyrinter, 5-i-rad, puzzel mm.
  5. Barnfilm: Animerad barnfilm visas i pysselrummet.
  6. Barnmeny: Kul barnmeny med populära barnrätter och färgglada Kids Coctailz.
  7. Sharing-meny: Meny med små och stora rätter som är enkla att dela och äta gemensamt i familjen.
  8. Utomhusmiljö: Om barnen tröttnar på att sitta still så finns en stor utomhusterass om de vill sträcka på benen. Tryggt och säkert.
  9. Kittlande utsikt: Utsikt över Stockholm från 28:e våningen, 102 meter ovan mark, med barnvänliga fönster från golv till tak.
  10. Familjevänlig atmosfär: En varm och avslappnad atmosfär med barnvänlig personal.

Kortfakta:

Vad: Sjöstaden Skybars familjevänliga ”SkyBrunch” – med pysselrum och restaurang-nanny.

När: Året runt, varje lördag och söndag, kl 12-15 (pysselrum/nanny är öppet till kl 16). SkyBrunch-uppehåll under sommarmånaderna juli-augusti. Mer info om avvikande öppettider finns på hemsidan.

Adress: Hammarby allé 12b, 28:e våningen, Hammarby Sjöstad/Stockholm.

Nanny-avgift: Nej - ingen avgift för nanny, pysselrum eller pysselmaterial.

Bordsbokning och mer info: www.sjostadenskybar.se/skybrunch

Om Sjöstaden Skybar och Sjöstadsgruppen

Sjöstaden Skybar: Högst upp på 28:e våningen i Stockholms nya landmärke, skyskrapan Sthlm 01, ligger Sjöstaden Skybar på 102 meters höjd. Restaurangen bjuder in till lunch, scenisk middag, samt skönt häng i baren, på takterrassen, i chambre séparée och i festvåningen. Maträtterna på menyn utgår från kolgrillen samt rökeriet och bjuder på smaker med inspiration från södra Europa, Syd- och Nordamerika samt Mellanöstern. Adress: Hammarby allé 12 B, Stockholm. www.sjostadenskybar.se

Sjöstadsgruppen består av tre restauranger i Hammarby Sjöstad och på Södermalm i Stockholm med två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog: Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg. Alla tre är uppskattade restauranger vad gäller service, mat och dryck, men också utifrån profilerande arkitektur, atmosfär och med unika utsikter och lägen i Stockholm. www.sjostadsgruppen.se