Gå direkt till innehåll
Den framstående kocken och TV-profilen Tareq Taylor från Malmö inleder samarbete med Sjöstadsgruppen i Stockholm – som matinspiratör.   I Sjöstadsgruppen ingår två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog.
Den framstående kocken och TV-profilen Tareq Taylor från Malmö inleder samarbete med Sjöstadsgruppen i Stockholm – som matinspiratör. I Sjöstadsgruppen ingår två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog.

Tareq Taylor blir matinspiratör för Sjöstadsgruppen

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar och en folkkär TV-profil. Efter att ha flyttat från Malmö till Stockholm tar han nu på sig rollen som matinspiratör och inleder under 2024 samarbete med Sjöstadsgruppen som driver krogarna Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg.

Tareq, vad innebär det att vara matinspiratör?

– Som matinspiratör är det min roll att öppna upp kreativa tankar tillsammans med andra. Det spelar ingen roll om du är professionell kock eller en glad amatör i hemmet – det finns alltid ett konstant behov av att få in nya tankar och synsätt. Jag vill bidra med det som jag samlat på mig genom åren och utveckla matidéer inifrån Sjöstadsgruppen tillsammans med alla duktiga matkreatörer som finns där, säger Tareq Taylor.

Vad kan restauranggästen förvänta sig rent konkret?

– Jag tycker om bredden i krogarna som jag ska jobba med – allt från klassisk matlagning och husmanskost till mat från Nord- och Sydamerika, södra Europa och Mellanöstern. Jag gillar fusioner och mixar, det öppnar upp och är roligt. Vi kommer att plocka det bästa från flera olika kök. Jag kommer även ta fram tillfälliga menyer som är signerade av mig. För gästen blir det både aha-upplevelser och mat med hög igenkänning.

Varför valde du Sjöstadsgruppen i Stockholm?

– Sjöstadsgruppens grundare Niklas Ahlbom och jag träffades under pandemin då vi skapade och drev rörelsen ”Tillsammans Ur Krisen”. Det ledde till ett fint samarbete och vi har gjort mycket tillsammans för att höja medvetenheten om krogbranschen bland politiker. När jag nu har flyttat till Stockholm så vill jag fortsätta att jobba nära Sjöstadsgruppen, men med fokus på matinspiration och kreativitet, säger Tareq Taylor.

Tareq Taylor kommer att vara matinspiratör för Sjöstadsgruppen i Stockholm samtidigt som han driver vidare den egna restaurangen Kockeriet i Malmö samt andra verksamheter.

Om Tareq Taylor

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar och en folkkär TV-profil. Han har setts i uppskattade tv-program som "Tareq Taylor´s Nordic Cookery”, SVTs ”Matresan” och ”Trädgårdstider”. 2017 tog Tareq hem en vinst i "Kockarnas Kamp” och fick samma år utmärkelsen "Bästa Malmöambassadör”. 2021 vann han två ”Kristallen", däribland ”Årets TV personlighet”. Samma år fick han även det ärofyllda uppdraget som SVT:s julvärd.

Tareq har skrivit en mängd kokböcker med smakrika och inspirerande recept. Han håller uppskattade föreläsningar inom ämnena ”Matkultur" och ”Entreprenörens resa". Utöver det driver Tareq också sin egen restaurang ”Kockeriet" i Malmö, är medgrundare i världens första cirkulära stekpanneföretag "ONEPan” samt även i ”Maten é klar” som tillagar färdigrätter helt utan tillsatser.

Under 2022 uppfyllde Tareq sin barndomsdröm och vågade för första gången ställa sig på en scen och sjunga ut för någon annan än sig själv. Inför svenska folket sjöng han ut iförd ett sagoträd i tv-programmet ”Masked Singer”, där han tog hem en andra plats. Efter det ställde han sig återigen på scenen. Denna gång tillsammans med en av Svergies bästa sångröster, Sarah Dawn Finer. Tillsammans spred de julglädje på Hamburger Börs scen under hela december.

Om Sjöstadsgruppen

Sjöstadsgruppen består av tre restauranger i Hammarby Sjöstad och på Södermalm i Stockholm med två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog: Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg. Alla tre är uppskattade restauranger vad gäller service, mat och dryck, men också utifrån profilerande arkitektur, atmosfär och med unika utsikter och lägen i Stockholm. www.sjostadsgruppen.se

Sjöstaden Skybar: Högst upp i Stockholms nya landmärke, skyskrapan Sthlm 01, ligger Sjöstaden Skybar på 102 meters höjd. Restaurangen bjuder in till lunch, scenisk middag, samt skönt häng i baren, på takterrassen, i chambre separée och i festvåningen. Maträtterna på menyn utgår från kolgrillen samt rökeriet och bjuder på smaker med inspiration från södra Europa, Syd- och Nordamerika samt Mellanöstern. Adress: Hammarby allé 12 B, Stockholm. www.sjostadenskybar.se

Restaurang Himlen: Restaurang Himlen ligger på 25:e och 26:e våningen i Skrapan mitt på Götgatan med fantastisk utsikt och avslappnad söderkänsla. Himlens två restauranger håller hög kvalité både vad gäller mat och dryck samt service. Med Köket, Grill & Cocktails och bardelen erbjuds gästerna flera olika menyer och miljöer. Adress: Götgatan 78, Stockholm. www.restauranghimlen.se

Restaurang Göteborg: Restaurang Göteborg, med sitt unika och sjönära läge längst in i Sickla kanal i Hammarby Sjöstad, är en modern kvarterskrog med stort fokus på kvalitet och svenska råvaror i toppklass. Under sommarhalvåret utökas matsalen med en stor utomhusterrass och brygga med loungeplatser och vackra solnedgångar. Adress: Midskeppsgatan 31, Stockholm. https://restauranggoteborg.se

Regioner

Sjöstadsgruppen består av tre restauranger i Hammarby Sjöstad och på Södermalm i Stockholm med två välkända takrestauranger och en sjönära kvarterskrog: Sjöstaden Skybar, Restaurang Himlen och Restaurang Göteborg. Alla tre är uppskattade restauranger vad gäller service, mat och dryck, men också utifrån profilerande arkitektur, atmosfär och med unika utsikter och lägen.

Joakim Johansson

Presskontakt Presskontakt +46704102103