IVT-center finns på flera orter runt om i Skåne och vi ger kostnadsfri rådgivning.

Allt fler byter ut sin gamla värmepump

Har du en värmepump därhemma som börjar bli lite till åren? Du är inte ensam. Under sent 1990-tal och tidigt 2000-tal fick värmepumparna sitt breda genombrott som energieffektiv uppvärmningslösning i svenska hus och hem. Många fungerar fortfarande fint, en del börjar kanske gå lite knackigt, och en del har nått sin livslängd och lagt av.

– Försäljningen av värmepumpar har ökat de senaste åren, och vi som arbetar i branschen talar om en utbytesmarknad. Med det menar vi att de flesta som köper en ny värmepump idag gör det för att ersätta en gammal som tjänat ut, berättar Skånska Energilösningars säljare Jonas Flyman.

Stark lokal förankring

Försäljningen har fortsatt öka 2019 – inte minst för Skånska Energilösningar.

– Första kvartalet i år ökade vi vår omsättning mest i Sverige av alla återförsäljare för ledande varumärket IVT. En fjäder i hatten för oss som vi är glada för! Vi har satsat på en stark lokal förankring i Skåne med våra fem IVT Center i Helsingborg, Trelleborg, Vellinge, Svedala, och Södra Sandby – och det tror vi att våra kunder uppskattar.

Få koll på din gamla värmepump

Har du en 10-20 år gammal värmepump och är osäker på dess skick? Skånska Energilösningar hjälper dig att få koll.
– Vi gör gärna ett kostnadsfritt hembesök där vi kontrollerar statusen på din värmepump. Sedan kan vi ge offert på vad en eventuell service eller reparation för att förlänga livslängden på den kan kosta, jämfört med kostnaden för en ny värmepump och de fördelar som följer med den.

Därför är det bra att byta

Det finns flera goda anledningar att överväga ett byte till en ny värmepump – även om den gamla fungerar idag. En nytillverkad värmepump har bättre prestanda och hjälper dig spara (ännu) mer energi och minska dina kostnader ytterligare på sikt. Särskilt i kombination med ett serviceavtal.
– Idag följer vi upp våra värmepumpar på ett annat sätt än man gjorde med den äldre generationens utrustning. Dels för att bland annat mjukvaran behöver uppdateras emellanåt, dels för att värmepumpar som servas regelbundet lever längre och fungerar bättre, säger Jonas Flyman.
– Dessutom är service det tredje och femte året en förutsättning för att garantin till värmepumpen ska gälla i ytterligare tio år.

Så går bytet till

Skånska Energilösningar tar ansvar för hela processen med att byta värmepump: från förslag på ny värmepump utifrån behov och förutsättningar på plats till bortforsling av den gamla pumpen och installation och driftsättning av den nya. Kunden får ett totalpris, där allt ingår.
– När kunden har valt ny värmepump tar vi fram en exakt beskrivning på vad som ska göras. Vi har ett nära samarbete med tillverkarna IVT och ett nätverk med underentreprenörer som utför själva installationen: elektriker, vvs-tekniker och sotare.