Träffa Margitha och Anders Nilsson på Ågård som driver Bränneriets gård utanför Eslöv.

Bränneriets gård – bär, grönt och mathantverk

Det växer drömmar lite överallt i den skånska jorden. Vi berättar gärna om några av dem som växer hållbart med grön el. Som Bränneriets gård utanför Eslöv.

Inte alla drömmar är frukten av en klar insikt, en självklar längtan eller stark övertygelse. Inte heller hos Margitha och Anders Nilsson på Ågård, Nöbbelöv mellan Eslöv och Örtotfta. Så när grannen Åke knackade på en kväll strax innan jul 2005 och undrade om de möjligen var intresserade av att köpa hans verkstadslokal nere vid vägen, då tackade de vänligt men bestämt nej.

Förfallen byggnad

– Den enda anledningen att köpa det rucklet vore för att jämna det med marken! …tänkte vi då, säger Margitha med ett skratt, sexton år senare.

Jo, byggnaden var förfallen. Åke hade drivit sin fars isoleringsfirma vidare men nu lagt ner den, dessförinnan hade här varit mekanisk verkstad och smedja, och när huset en gång byggdes på tidigt nittonhundratal var det som andelsbränneri: en plats för traktens bönder att göra sprit på lite av sin betskörd.

Tänkte om och drömmen väcktes

Inte intresserade. Men man kan ju tänka om. Det gjorde Margitha och Anders. Han: lantbrukare hela livet. Hon: montessoripedagog med en färsk trädgårdsmästarutbildning och små men ännu obestämda idéer om att starta något eget. Så den där drömmen, den väcktes ändå: att skapa en gårdsbutik med café, en odling för grönsaksförsäljning och självplockning och mathantverk i det gamla bränneriet. Tillsammans hade de redan ett stort intresse av att fixa och renovera med hus. Så egentligen var det kanske bara att sätta igång.

– Sex år tog det innan vi kunde öppna 2012. Något café hade vi inte än då, och bara en liten butik i det nya garaget: ett bord med grönsaker och en hylla med sylt, minns Anders.

Gårdsförsäljning och självplockning

De jobbade vidare. En ordentlig butikslokal. Ett tillagnings- och produktionskök. Ett caférum. Fem lägenheter till uthyrning. För varje säsong växande odlingar, fler grödor. Idag är Bränneriets gård en älskad och välkänd mötesplats, värd såväl en omväg som en sväng förbi under nästan hela året. Här kan du alltefter säsong köpa olika färska grönsaker och själv plocka hösthallon, blåbär, björnbär, krusbär, jordgubbar, havtorn och aronia – men även äpple, plommon, majs och blommor.

– Jag tycker det är så intressant hur synen på gårdsförsäljning och självplockning har förändrats sedan vi startade. Då sökte folk sig hit på jakt efter något billigare än i affären. Nu kommer folk hit för att det är en trevlig utflykt och för att du vet vad du får: allt är odlat här och efter ekologiska principer.

Grön el och ekologisk odling

Hållbarhet är viktigt på Bränneriets gård.

– Vi försöker göra vad vi kan för klimat och miljö. Vi har inga gifter eller kemikalier i odlingen, ekologisk gödning och mycket handrensning är det som gäller istället. Våra traktorer kör på HVO, som är så nära fossilfri diesel vi kan komma idag, och vi har börjat byta till eldrivna redskap, berättar Anders.

På gårdstaket finns solceller och elen är 100 % grön och kommer från Skånska Energi.

Aroniasaft och rosensocker… och mycket mer

Sist men inte minst: mathantverket. I gårdsbutikens hyllor står burkar och flaskor av alla de slag tätt packade. De fyrkantiga är värda särskild uppmärksamhet för det är som är gjorda här på plats. Bara hör på (eller läs) några exempel:

Rårörd rosensaft. Havtornsgelé. Aroniasaft. Jordgubbs & rabarber-dessertsås. Rödvinbärsdricka med mynta. Paradisäppelgelé. Sellerisalt. Krusbärs & aroniagelé med svartpeppar. Rosensocker. Kanderad ingefära.

Drivs av att prova nya smaker

– Mellan 75 och 100 egna produkter har vi, beroende på säsong. Recepten är mina egna och jag gör det mesta själv, med hjälp av tjejerna i köket. Vi lagar allteftersom och inga större mängder, det ska inte vara nån industri utan för att det är roligt. Kreativiteten är drivkraften för mig, att prova nya smaker och kombinationer, säger Marghita.

En sådan kombination är marmelad på gula hallon med Cointreau (apelsinlikör). Den gick och vann brons i SM i mathantverk härom året. Och det kan man ju förstå – för visst låter det vansinnigt gott?