Kävlinges nya stadsdel Stationsstaden börjar med två nya transformatorstationer.

Framtidens Kävlinge börjar med två små hus

Kanske har du sett dem? Två små hus med gröna dörrar på Stationsstaden, området som ska bli Kävlinges nya stadsdel. De är våra två nya transformatorstationer – och rätt snygga om vi får säga det själva.

Ska ge el till många

Stationerna är lätta att se, för de är ännu ganska ensamma på den enorma ytan där Kävlinges nya stadsdel Stationsstaden ska växa fram under de kommande åren. 1 300 bostäder med plats för 3 200 invånare ska byggas här, och många av dem kommer att få sin el från just de här två små grå husen.

Just nu arbetar våra elmontörer Mats och Martin med att fixa dem i ordning.

– Stationerna kom hit med lastbil och lyftes på plats häromveckan. Nu installerar vi utrustningen och förbereder för anslutning till elnätet, berättar Mats.

– Stationerna tar emot 10 000 volts el från högspänningsledningen, omvandlar den till 400 och 230 volts lågspänning som sedan distribueras ut till hus och hem i området.

Vatten, avlopp och el först

Skånska Energi ansvarar för elnätet i den här delen av Kävlinge. Att våra transformatorstationer är först på plats i det framtida Stationsstaden är förstås ingen slump. Liksom förberedande markarbeten behöver göras, behöver vatten, avlopp och elnätet läggas på plats innan själva byggena påbörjas.

– Att koppla ihop en transformatorstation är ungefär samma jobb var den än står, men här är det kul att vara en del av en utveckling som på sikt kommer att omdana hela Kävlinge.

Satsar extra på utseendet

Varför är dom då så snygga (om vi får säga det själv)?

– För transformatorstationer är funktionen alltid det viktigaste; säkra och pålitliga elleveranser är vårt uppdrag. Men vi satsar gärna lite extra på utseendet också när vi har möjlighet och när platsen kräver det, säger projektingenjör Thomas Frick.

– Med ett brutet tak av plåt, spårade mönster i betongväggarna som för tankarna till trä och en färgsättning med lite karaktär tänker vi att ska stationerna ska passa in den varierade stadsbebyggelse som det ska bli i Stationsstaden. Vi är glada att vara en del av framtidens Kävlinge.