Ladda elbilen smart. Bra tips på vad bostadsrättsföreningen ska tänka på.

Laddstation till bostadsrättsföreningen: det här ska du tänka på

4 av 10 svenskar kan tänka sig byta till elbil. Antalet nya laddbara bilar har ökat med 55 procent senaste året. Hur är det med laddstationer i din bostadsrättsförening? Här är allt du ska tänka på – till exempel hur du får det nya statliga bidraget.

Vi är ännu bara i början av omställningen till en fossilfri fordonsflotta i Sverige, men det börjar verkligen röra på sig nu – och det ganska fort. Bara under det senaste året har antalet nya laddbara bilar ökat med 55 procent, och en aktuell undersökning (Yougov) visar att 4 av 10 svenskar kan tänka sig en elbil som nästa bil. Innan årets slut beräknas cirka 110 000 laddbara bilar rulla på våra vägar.

Med ett snabbt ökande antal laddbara bilar ökar förstås också behovet av bra laddlösningar. Även här händer mycket: de senaste 12 månaderna har den publika laddinfrastrukturen ökat med 49 procent, det vill säga nästan fördubblats. Hur ser det ut i din bostadsrättsförening?

Kostnadsfritt besök

Vi på Skånska Energilösningar hjälper dig skräddarsy en smart laddlösning som passar ert behov och förutsättningarna på plats. Första steget är ett kostnadsfritt besök. Då går vi tillsammans igenom alla parametrar som ni i bostadsrättföreningen behöver ta ställning till för att få en driftsäker, framtidssäkrad och skalbar laddlösning.

Det nya statliga bidraget

I juni beslutade riksdagen att införa ett nytt investeringsstöd till laddstationer som används av företag, bostadsrättsföreningar, samfälligheter och andra organisationer. Bidraget täcker upp till 50 procent av material- och arbetskostnaderna, dock högst 15 000 kronor per laddningspunkt.Vi stöttar dig i hantering av bidraget.

Säkra laddplatser som laddar rättvist

När alla laddpunkter används samtidigt går stora mängder el åt. Smarta laddlösningar har så kallad laststyrning, som automatiskt balanserar effekten för att undvika överbelastning av er säkring. Samtidigt säkerställs en jämn och rättvis laddning för alla – utan att det påverkar kostnaden för föreningens elabonnemang.

Betala för det du förbrukar

Med våra laddlösningar mäts förbrukningen för varje laddsession, vilket innebär att var och en debiteras sin faktiska förbrukning i tid eller kilowattimmar. Med en så kallad RFID-läsare, energimätare i laddstationen och ett lättanvänt administationssystem är det lätt att få full översikt över såväl förbrukning som laddtider för varje enskild användare.

Betaltjänster med flexibla funktioner

Du och din bostadsförening väljer själva vad laddningen kostar och hur ni vill sköta betalningen av elbilsladdningen. Med våra smarta laddlösningar erbjuder vi smidiga, molnbaserade onlinetjänster för debitering med många flexibla funktioner – men också stöd för att föreningen hanterar all debitering själv och även helt offline.

Exempel på betaltjänst online: Föreningen abonnerar på ett digitalt system med molntjänst för att sända digital laddinformation och kvitton. Betal-, drift- och administrationstjänster ingår till en mindre kostnad.

Exempel på betaltjänst offline: Föreningen har en laddlösning som hanterar strömfördelning, laststyrning, effektvakt och registrerad förbrukning med mera lokalt, offline.

5 saker att få koll på

Inför valet av laddlösning och var valet av leverantör av laddlösning – eller inför vårt kostnadsfria besök : ) – finns fem grundläggande faktorer att få koll på för dig och din bostadsrättsförening:

1) Antal platser. Hur många laddplatser behöver föreningen? Tänk inte bara på idag utan på behovet om 3, 5, 10 år! År 2030 beräknas 2,5 miljoner laddbara fordon finnas i Sverige.

2) Elsäkringen. Vilken elektrisk effekt har bostadsrättsföreningens elsäkring?

3) Placeringen. Var kan laddstationerna placeras? Finns möjlighet att placera dem nära elfördelningsskåp, transformator eller särkingsskåp finns besparingar att göra på eventuella mark- och installationsarbeten.

4) Online/offline. Fundera på om ni vill ha online- eller offlinelösning för betal- och administrationstjänster.

5) Jämför olika leverantörer. Ta in pris och offerter från olika leverantörer och installatörer, jämför olika lösningar och funktioner för till exempel betalsystem. Tänk på den så kallade TCO, Total Cost of Ownership, det vill säga den totala kostnaden för ägandet av din laddlösning: inklusive projektering, installation och eventuella abonnemangskostnader med mera.

Vill du veta mer om våra smarta laddlösningar och boka in ditt kostnadsfria besök? Kontakta oss!