Få en grön och grann julgran

Så håller du granen grön och grann

Tips från oss: Ha LED-lampor i julgranen.

1. Nyhugget är bäst

Färska granar håller längre. Fråga när du köper när granen är huggen – helst inte innan november.

2. Mellanlandning

Om du kan, låt granen mellanlanda några dygn innan du tar in den: i en vattenhink i farstun, förrådet eller garaget, där temperaturen är mellan ute och inne.

3. Vattna flitigt

Se till så att granen alltid har vatten. Första dygnet inomhus dricker den extra mycket. Karva snitt i botten på stammen så dricker granen lättare.

4. Inte vid värme

Ställ inte granen nära element, öppen spis eller annan värmekälla, så håller den längre.

5. LED-lampor förstås!

Vårt bästa juleljusenergitips är att ha LED-belysning i såväl gran som adventsstakar – det spar du mycket energi på.