Värmepumpar sparar 70 procent energi hos BoKlok i Eslöv

Värmepumpar sparar 70 procent energi hos BoKlok i Eslöv

Skånska Energilösningar har levererat värmepumpar till 16 bostadsrättslägenheter i Eslöv, vårt andra BoKlok-projekt på orten. Stora energibesparingar väntar.

Det är något med Eslöv, värmepumpar, BoKlok och skånska energilösningar!

För två år sedan valde BoKlok ett värmepumpsystem från Skånska Energilösningar, som är en del av Skånska Energi, till sina 30 nybyggda lägenheter i bostadsrättsföreningen Lingonet på Bäckdala i Eslöv.

Byter från fjärrvärme

Och i år har grannföreningen Brf Nyponet med 16 lägenheter gjort samma sak. Brf Nyponet stod klart för inflyttning redan 2011-12, och har haft lokal fjärrvärme som uppvärmning sedan dess. Men nu stängs fjärrvärmen i området ner och en ny lösning behövs.
– Vi fick det trevliga uppdraget att göra en konvertering från fjärrvärme till ett värmepumpsystem. Vi har installerat två stycken luft-/vattenvärmepumpar med tillhörande innerdelar och en varmvattentank som nu är i drift, berättar Peter Larsson som är teknisk projektledare.

Stora energibesparingar

BoKlok är IKEA:s och Skanskas gemensamma byggbolag med ett särskilt koncept för att bygga ekonomiskt och ekologiskt hållbara bostäder. BoKlok strävar efter minimal miljöpåverkan och bygger alla sina hus i trä, som är ett helt klimatneutralt byggmaterial. Miljövänliga och klimatsmarta energilösningar är förstås en viktig del i helheten.
– För de boende gör bytet av värmesystem ingen skillnad i praktiken, och för föreningen kommer kostnaderna sannolikt inte att minska drastiskt. Men ser man till energiåtgången för uppvärmningen i kilowattimmar, så kommer den att minska med upp till 70 procent jämfört med den lokala fjärrvärmen, berättar Peter.

Vill du veta mer om smarta energilösningar - prata med oss!