Delårsrapport januari-mars 2019 Skånska Energi AB (publ)

Bra start på året - trots milt väder

Året har startat bra, efter höstens uppköpsprocess arbetar hela teamet nu framåt. Omsättningen ökade med 9 procent samtidigt som rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster minskade med ca 1 mnkr. Det är hänförbart till milt väder vilket minskade intäkterna från affärsområde Elnät samt att det först under den senare delen av kvartalet varit god produktion i våra vattenkraftverk. Affärsområde Energilösningar låg resultatmässigt i nivå med föregående år. Elhandel levererade ett bättre resultat som en följd av förändrad prissättning och personalneddragningar till följd av genomförda rationaliseringar och effektiviseringar som påbörjades under 2018.

SAMMANFATTNING AV FÖRSTA KVARTALET 2019

• Omsättningen uppgick till 116,1 mnkr (106,7).
  • Rörelseresultatet, justerat för jämförelsestörande poster, uppgick till 16,8 mnkr (17,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till 19,4 mnkr (17,8).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 19,0 mnkr (17,4).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 14,9 mnkr (13,5) och resultat per aktie 1,81 kr (1,64).
  • Vattenkraftverken i Rönne å och Nissan såldes med en reavinst på ca 3 mnkr.
  • Det milda vädret har haft påverkan på distributionsvolymerna i elnätet.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN

Styrelsen för Skånska Energi AB (publ) meddelande den 24 april 2019 att de planerar att ansöka om avnotering av aktierna mot bakgrund av den koncentrerade ägarbilden och mycket begränsade aktiehandeln.

Verkställande direktören har sagt upp sin anställning men kvarstår under uppsägningstiden fram till och med den 25 juli. Processen med att rekrytera en ny VD har inletts.

KONCERNENS NYCKELTAL

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marianne Sernevi, VD
Tel: 046-507 43, 0708-69 05 69
E-post: marianne.sernevi@skanska-energi.se

Fredrik Lundgren, CFO
E-post: fredrik.lundgren@skanska-energi.se

Denna information är sådan information som Skånska Energi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande
den 23 maj 2019 kl. 08.00 CET.

Hela rapporten finns på Skånska Energis hemsida, www.skanska-energi.se/Finansiella-rapporter