Anette Roos, Caroline Hazelius och Carina Norrbom Franchisetagare

Hemvändare öppnar kontor i Saltsjöbaden

Anette Roos är uppvuxen i Saltsjöbaden söder om Stockholm – ett exklusivt bostadsområde som av många främst förknippas med tv-serien Solsidan. Efter ett antal år på ett annat mäklarföretag blir hon nu franchisetagare hos SkandiaMäklarna på hemorten.

I våras tog franchisetagarna på Nacka-kontoret, Carina Norrbom och Caroline Hazelius, över även i närliggande Saltsjöbaden. Planen var redan då, berättade Carina, att bygga upp ett nytt och starkt lokalt team i Saltis:

- Saltis är ett unikt område med sin egen stil och historia. Här finns en tydlig kundgrupp och en stark lokal företagaranda, som vi vill vara en naturlig del av. För att kunna ta marknadsandelar behöver vi ha ett dedikerat team på plats.

Rätt kvinna för jobbet

Nu har Carina och Caroline hittat rätt person för uppgiften. Anette Roos, som tidigare under lång tid har arbetat på Erik Olsson, har även jobbat med Caroline Hazelius på samma byrå. Efter några gemensamma luncher under våren blev Anette allt mer intresserad av både SkandiaMäklarna och en ny utmaning som franchisetagare. Hon är dessutom väl bekant med Saltsjöbaden:

- Jag är uppvuxen i Saltis och har både mitt föräldrahem och stora delar av släkt och vänner där. Idag bor jag i Saltsjö-Boo med min egen familj, men det är inte så långt därifrån. Saltis är i ganska hög grad en egen marknad, där man behöver god lokalkännedom och ett bra kontaktnät för att lyckas. Många tror att det bara ligger enorma lyxvillor här, men det finns en hel del mer vanliga bostäder också.

Nystart för att återta marknadsandelar

SkandiaMäklarna är inte nya i Saltsjöbaden, utan var för några år sen en av områdets ledande mäklare. Idag är dock marknadsandelen ganska liten – något som Anette Roos vill ändra på omgående. Målet är att vara störst i Saltis inom några år.

- Det ska bli riktigt kul att få ”starta om” SkandiaMäklarnas verksamhet i Saltis. Jag är en extrem tävlingsmänniska och väldigt motiverad att få sätta min prägel på, och bli en del av, bostadsmarknaden i mitt uppväxtområde. Jag är också glad över att vara en del av den stora och härliga SkandiaMäklarna-familjen, och gillar att vi har en genomtänkt försäljningsprocess med kvalitet från ax till limpa.

Anette började på SkandiaMäklarna den 1 juli och har använt mycket av tiden fram till nu för olika förberedelser. Idag är den största utmaningen att hitta en lämplig kontorslokal. Det finns ganska få bra lokaler i Saltis, men Anette har några intressanta alternativ som hon tittar på.

Nöjd vd som bor i området

Någon annan som bor i Saltis är SkandiaMäklarnas vd Henrik Olausson. Han är glad och nöjd över att det egna varumärket återigen ska börja ta mer plats hemmavid:

- Det är mycket positivt att Anette blivit ny franchisetagare i Saltis. Hon har en bred erfarenhet och ett stort kontaktnät lokalt. Jag önskar henne varmt välkommen till SkandiaMäklarna och ett stort lycka till.

SkandiaMäklarna startade 1980 med ett kontor på Östermalm i Stockholm. Idén var att erbjuda tjänster med högre kvalitet än andra i branschen. Sedan 1992 har företaget växt på franchisebasis. Idag är SkandiaMäklarna ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 520 medarbetare på 110 kontor. Företaget förmedlar privatboende, dvs. villor, bostadsrätter och fritidshus, samt kommersiella fastigheter, gods, gårdar och lantbruk med verksamhet i både Sverige och Spanien.