Gå direkt till innehåll
SkandiaMäklarna om Svensk Mäklarstatistik maj 2022: Bostadsmarknaden rullar vidare men priserna dämpas

Pressmeddelande -

Svensk Mäklarstatistik för maj visar en dämpad prisutveckling i stora delar av landet. Den ökande räntan skapar osäkerhet och påverkar priserna, men det fortsätter att göras många affärer, menar SkandiaMäklarnas VD Andreas Moritz.

Priserna för bostadsrätter har gått ned i stora delar av landet i maj. Störst minskning är i stor-Stockholm där priserna har gått ner två procent den senaste månaden. För resterande storstäder är stor-Malmö ensam med en positiv utveckling under maj månad.

– Genom den ökande räntan är det inte konstigt att det blir osäkerhet och att priserna börjat gå ned lite. Men det ska inte förväxlas det med att bostadsmarknaden inte är lika aktiv som tidigare. Det är fortfarande många bostäder som säljs men inte till nya rekordpriser. Något som kan vara positivt för de som ska köpa en bostad för första gången, säger Andreas Moritz, VD på SkandiaMäklarna.

Villapriserna i riket som helhet är oförändrade under maj, vilket ger en uppgång på två procent de senaste tre månaderna. För fritidshus visar statistiken en prisökning på tolv procent i riket som helhet.

– Trots att vi ser prisnedgångar på vissa ställen får man inte glömma att många köpare och säljare är på samma marknad. Även om man säljer sin bostad för en något mindre köpeskilling, så köper man samtidigt nästa bostad för en något mindre köpeskilling. För att sätta nedgången i ett perspektiv innebär någon procents nedgång en minskning på ungefär 40 000 – 50 000 kronor på en snittvilla i Sverige. Detta efter flera år av kraftiga uppgångar, säger Andreas Moritz, VD på SkandiaMäklarna.

För mer information, kontakta:
Andreas Moritz, VD, SkandiaMäklarna, 0733-67 98 00,
andreas.moritz@skandiamaklarna.se

Kategorier

SkandiaMäklarna startade 1980 med ett kontor på Östermalm i Stockholm. Idén var att erbjuda tjänster med högre kvalitet än andra i branschen. Sedan 1992 har företaget växt på franchisebasis. Idag är SkandiaMäklarna ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 500 medarbetare på 100 kontor. Företaget förmedlar privatboende, dvs. villor, bostadsrätter och fritidshus, samt kommersiella fastigheter, gods, gårdar och lantbruk med verksamhet i Sverige, Spanien och Portugal.

Andreas Moritz

Presskontakt VD +46 73-367 98 00

SkandiaMäklarna ska hjälpa människor att göra bra bostadsaffärer

SkandiaMäklarna startade 1980 med ett kontor på Östermalm i Stockholm. Idén var att erbjuda tjänster med högre kvalitet än andra i branschen. Sedan 1992 har företaget växt på franchisebasis. Idag är SkandiaMäklarna ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 500 medarbetare på 100 kontor. Företaget förmedlar privatboende, dvs. villor, bostadsrätter och fritidshus, samt kommersiella fastigheter, gods, gårdar och lantbruk med verksamhet i Sverige, Spanien och Portugal.

SkandiaMäklarna
Vasagatan 16