Mer än hälften av förra årets Äventyrare är tillbaka även i år. Här välkomnar de sina nya Äventyrarkollegor med en fartfylld flashmob.

74 nyutexaminerade ungdomar ska skapa magiska gästupplevelser i Skånes Djurpark

74 ungdomar har fått sin "graduation" och är redo att möta Skånes Djurparks gäster under säsongsöppningen och påskfirandet som pågår fram till den 5 maj. Till högsäsongen utökas antalet anställda till över 100 personer. Äventyrarna, som säsongsarbetarna kallas, är mellan 15-20 år gamla, och för många av dem är detta deras första möte med arbetslivet. Under ett par månaders tid har Äventyrarna genomgått en innehållsrik utbildning i Skånes Djurparks utbildningsprogram Äventyrsakademien. Här har de fått lära sig allt om service, gästupplevelser och hur man skapar magiska ögonblick för säsongens gäster.

Hälften av de ungdomar som jobbade förra året är tillbaka även i år.

- Det ser vi som ett bra betyg, säger Danira Numanspahic, talangscout på Skånes Djurpark och ansvarig för Äventyrsakademien.

Danira startade själv som Äventyrare 2015, tog steget vidare som Storbjörn och är nu ansvarig för rekryteringen av nya teammedlemmar. För den som vill utvecklas i sin roll finns det goda möjligheter. Varje år får två Äventyrare möjlighet att antas till den prisbelönta utbildningen ”Big Bear Academy”, eller Storbjörnsakademien. Som Storbjörn ansvarar man för säsongens Äventyrare de dagar då parken är i drift. Under utbildningen besöker de några av världens bästa nöjesparken i USA, och utbildas av världens främsta experter inom nöjesbranschen.

- Det är häftigt att se så drivna ungdomar som tar så stort ansvar. De växer verkligen som personer under säsongens gång, och jag är övertygad om att många av framtidens ledare finns bland våra Äventyrare. För många innebär Äventyrarrollen det första jobbet, och vi är stolta över att kunna påverka deras framtid genom att ge dem en positiv första upplevelse, säger Danira Numanspahic.

Skånes Djurpark har nu slagit upp dörrarna för säsongen. Äventyrarna står redo att skapa magiska upplevelser för parkens gäster!

Skånes Djurpark utanför Höör i Skåne. Djurparken är störst i världen på nordiska djur. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland älg, björn, lodjur, varg, järv samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken djur av fler än 85 olika arter. Skånes Djurpark är medlem i Svenska Djurparksföreningen och den europeiska djurparksföreningen EAZA.

Skånes Djurpark ägs av det norska bolaget Lund Gruppen Holding AS som också äger Kongeparken, Lund Tivoli. Lund Gruppen Arrangemang som gör flera av Norges större festivaler och byfester, bl.a Jul i Vinterland (Oslo). Lund Gruppen blev etablerat 1895 och ägs och drivs av samma norska familj, nu i fjärde generation av familjen Lund. Lund Gruppen där Skånes Djurpark ingår hade mer än 2,4 miljoner besökare 2017 och är ett av Norges största företag inom upplevelsesnäringen. www.lund-gruppen.no