Säsongspremiär med äventyrlig äggjakt på Skånes Djurpark

Säsongspremiär med äventyrlig äggjakt på Skånes Djurpark

På lördag den 19 mars öppnar Skånes Djurpark igen för en säsong som inte kommer likna någon annan i djurparkens historia. Under två veckor kommer det att vara full aktivitet med äventyrlig äggjakt, påskpyssel, nyckläckta påskkycklingar i ”Barnens Bondgård” och mycket annat.

Våren är på väg och snart går startskottet för en ny spännande säsong i Skånes Djurpark. Naturen förbereder sig, djurungar föds och kläcks i parken och alla njuter av ljusare och lite varmare dagar. Samtidigt är Skånes Djurpark laddat med nya upplevelser och aktiviteter inför säsongspremiären.

- Vi kommer att ha den mest äventyrliga påskaktiviteten någonsin där både barn, vuxna och parkens djur får vara med om äggjakt. Våra gäster får följa med när djuren ska ha mat och vi utlovar en påskäggsjakt på riktigt, säger Kasper Schumacher, vd för Skånes Djurpark.

Påskaktiviteterna i parken pågår mellan den 19 mars och 3 april. Gästerna kommer att ta del av aktiviteter varje dag och påskstämningen börjar redan vid entrén, i basecamp, där påskharen möter dem. Sedan blir det påskpyssel, ägg, äventyrlig äggjakt och påskkycklingar. Och möten med alla fina djur som finns i parken. Skånes Djurpark är störst i världen på nordiska djur med fler än 85 arter.

Här är något av det som händer mellan den 19 mars och 3 april:

• Äventyrlig äggjakt på uppdrag av påskharen
  • Pyssel i påskverkstaden
  • Nyckläckta kycklingar i Barnens Bondgård
  • Följ med på djurens matexpedition med påskägg
  • Fototävling för hela familjen

Även om Skånes Djurpark varit stängd för besökare under vintern har det varit full aktivitet med den dagliga skötseln av alla djuren, nybyggen och vidareutveckling av bland annat ”Barnens Bondgård” med både små och stora djur. Och så förberedelse och uppbyggnad av årets stora nyhet, Fåret Shaun Land, som invigs i juni.

Skånes Djurpark utanför Höör i Skåne. Djurparken är störst i världen på nordiska djur. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland vildsvin, älg, björn, gråsäl samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken djur av fler än 85 olika arter. Skånes Djurpark är medlem i Svenska Djurparksföreningen och den europeiska djurparksföreningen EAZA.