Skånes Djurpark fortsätter att uppmärksammas. Nu nomineras besöksmålet till Årets Mötesplats av Magasinet Skåne.

Skånes Djurpark nominerad till Årets Mötesplats

Skånes Djurpark fortsätter att uppmärksammas. För några veckor sedan fick parken internationella utmärkelsen Golden Pony Awards för sitt arbete att utveckla djurparken till en stark familjedestination. Nu nomineras Skånes Djurpark till Årets Mötesplats av Magasinet Skåne.

- Det är extra roligt och att det arbete vi i teamet gör för att skapa ett uppskattat besöksmål uppmärksammas på hemmaplan. Vi har gjort många satsningar för att bygga broar mellan människor, djur och natur och varje årstid ramas parken in av olika säsongsteman där vi vill ge unika upplevelser till gästerna, säger Skånes Djurparks VD Glenn André Viste Bøe.

Förutom att Skånes Djurpark har utvecklat upplevelserna i parken med exempelvis Fåret Shaun Land, Expedition Upp hängbroar högt över djurhägnen, Dinosaurieskogen där gästerna kan möta urtidsdjur i naturlig storlek, så har övernattningar i parken blivit en viktig del. Skånes Djurpark erbjuder nu över 170 sängplatser och övernattningsupplevelserna har varit fullbokade större delen av sommaren.

Första boendet som öppnade i parken var skogsnära Camp Oak med tält i skogen, och med björnar och vargar som närmsta grannar. Under 2021 öppnade Wild Lodge med tio tältstugor. En unik upplevelse med kronhjortarna precis utanför tältstugan och där frukosten inkluderar mat till gästerna och mat till hjortarna. Wild Lodge utvidgades förra året med ytterligare sju tältstugor och i år gjordes en investering med nio miljoner kronor på bland annat Fåret Shauns övernattningsupplevelse, Shaun's Wagons. Där får gästerna möjlighet att djupduka in i Fåret Shauns värld och bo över i en av fem engelska vagnar, precis bredvid djurparkens fårflock.

- Våra boenden i parken har blivit en succé. Tidigare besökte gäster kanske Skånes Djurpark någon gång vart tredje år. Med våra satsningar på upplevelser och skapandet av tydliga säsonger kommer nu många hit till påsk, på sommaren, vid Halloween och självklart för att få julstämning helgerna innan jul, som är extra mysiga här ute i skogen, säger Glenn.

Magasinet Skåne har tretton olika kategorier som uppmärksammas. De andra nominerade i kategorin Årets Mötesplats 2023 är Ferdinand vinbar i Båstad samt Malmö Stadsteater på Hipp. Vinnare koras på en galakväll den 28 november.

Läs mer om Årets Bästa här

För ytterligare information kontakta +46 709 707 888 eller press@skanesdjurpark.se