Nio meter högt äventyr på Expedition UPP

Toppnyheten ”Expedition UPP” tog besökare till hög höjd

Nu är Expedition UPP invigd i Skånes Djurpark. Den världsunika attraktionen som lyfter djur- och naturupplevelserna till en helt ny nivå. Hängbroar och utsiktstorn invigdes av en stor mängd äventyrslystna besökare som ville vara först uppe bland trädkronorna.

Expedition UPP är Skånes Djurparks senaste investering för att ytterligare sätta djurparken på kartan som en av Sveriges viktigaste besöksmål. Djurparken är störst i världen på nordiska djur och i parken finns djur av fler än 85 olika arter. Förra året invigdes Fåret Shaun Land i parken samt ett område med vattenlek. I år har djurparken rustats upp med en rad olika nyheter och nu är spektakulära Expedition UPP öppen för besökare.

- Med hängbroarna och utsiktstornen kommer det vara möjligt att gå på upptäcktsfärd och se djuren och naturen från ett nytt perspektiv. Det finns mycket att se och lära i Skånes Djurpark och våra kunniga djurvårdare är alltid beredda att dela med sig av sina kunskaper om djuren i området, säger Kasper Schumacher, vd för Skånes Djurpark.

Expedition UPP består av en totalt 350 meter lång äventyrsstig med hängbroar, som på sina ställen är uppe bland trädkronorna på hissnande nio meter över marken. Med gångbroarna får besökarna tillgång till delar av parken som ingen, mer än djuren, har kunnat gå på upptäcktsfärd i tidigare. Hängbroarna går mellan 4 utsiktstorn och 27 plattformar och där det bland annat kan skådas ut över vargarnas hägn. Några andra djur som kan ses från Expedition UPP är kronhjortar, björnar, sälar och fåglar.

- Detta blir en unik upplevelse. Vad vi vet finns det inte någon annan plats där man kan vandra över djurhägn och uppleva djuren så som i Expedition UPP. Upptäckande och djurupplevelser är själva kärnan i vår verksamhet och med denna nya attraktion så höjer vi verkligen den upplevelsen, säger Kasper Schumacher.

Det är experter från det belgiska företaget Van Riswick som har byggt Expedition UPP. Se senaste filmen de har gjort från bygget av Expedition UPP: https://www.youtube.com/watch?v=DVPya-xmFNk

För ytterligare information kontakta Skånes Djurparks vd Kasper Schumacher Tel. +46 72 715 32 30

Om Lund GruppenSedan 1 januari 2015 har norska Lund Gruppen driftsansvaret för Skånes Djurpark. Lund Gruppen är en av Europas äldsta företag inom underhållning och grundades 1895. Det ägs och drivs idag av fjärde generationen. Företaget arbetar inom flera områden i Skandinavien såsom Kongeparken, Lunds Tivoli, festivaler och musikevent. Företaget har också mottagit flera priser och utmärkelser. Bland annat Spirit Award 2006 i Orlando, USA, för bästa chefsutbildning av alla världens parker, THEA Award (motsvarar Oscar för nöjesparker) i klassen Världens Bästa Nya attraktion 2011 och 2014 för bästa nya temaområde.