Forever DANCE festivalprogram i korthet

Forever DANCE festivalprogram i korthet

Festivalen Forever DANCE äger rum 26 september – 2 oktober på Skånes Dansteater.

För mer detaljerad information se www.skanesdansteater.se

MÅNDAG 26 SEPTEMBER

Dansa för livet, seminarium om kultur i vården

Måndagen belyser kulturens vikt inom vården. Skånes Dansteater, i samarbete med Region Skåne, bjuder in till seminarium om dansens positiva effekter på hälsan. Skånes Dansteaters dansare Patrick Bragdell Ericsson och Laura Lohi, som under våren gett workshops i Malmö, berättar om sina erfarenheter av dans för Parkinson. Brittiska koreografen Janice Parker presenterar sitt arbete med personer med demens. Hon kommer även att ge en praktisk workshop under tisdagen.

Tid: Kl 13-17

Capturing Grace, dokumentärfilm

Måndagen avslutas med den prisbelönta dokumentärfilmen Capturing Grace. Filmenporträtterar ett antal personer med Parkinson som deltar vid dansworkshoparna på Mark Morris Dance Group, New York. Filmen visar ett unikt möte mellan några av världens främsta dansare, som tillägnat sitt liv åt kroppens rörelse, och personer med Parkinsons sjukdom, som nu kämpar för att kunna röra sig. Capturing Grace hade premiär 2014 och Sverigepremiär i januari i år på Skånes Dansteater.

Tid: Kl 18

TISDAG 27 SEPTEMBER

Dans och demens, heldagsworkshop

Med Janice Parker, koreograf och dansare. Hennes arbete är en hyllning till den betydelse som dans, musik och konst fyller i människors liv. Hon har genom hundratals projekt arbetat med personer av olika åldrar, med och utan funktionsnedsättningar. Flertalet gånger med äldre personer med demens. Workshopen vänder sig främst till personer som arbetar med dans eller inom vården.

Tid: Kl 10-15

ONSDAG 28 SEPTEMBER

Dance is not an age, seminarium om äldre kroppar på scen

Under onsdagen diskuteras den konstnärliga aspekten av att presentera äldre kroppar på scen. Vad är gamla fördomar och vilka synsätt behöver omvärderas? Hur kan en ny inställning till den åldrande kroppen förändra danskonsten? Med bland annat:

Madeline Ritter

Initiativtagare till danskompaniet DANCE ON i Berlin. DANCE ON är ett professionellt danskompani med dansare över 40. De arbetar för att förändra synen på dans och vill göra koreografier av och med erfarna dansare till normen, snarare än undantaget. DANCE ON dansar i fredagens och lördagens kvällsföreställning Mats Ek • Ana Laguna • DANCE ON.

Jane Hackett

Co-director för creative learning på Sadler’s Wells i London. Jane producerar bland annat Company of Elders med amatördansare över 60 och föreställningen Elders Project med pensionerade professionella dansare. Båda grupperna dansar i kvällens föreställning DANS förALLtid.

Fler talare tillkommer.

Tid: Kl 13-17

DANS förALLtid, föreställning

En föreställning som både innehåller extraordinära pensionerade dansare från stora brittiska kompanier och amatördansare över sextio från Malmö och London.

Residens LIDIA

Koreografen och f d Skånes Dansteater-dansaren Lidia Wos har under våren arbetat med åtta amatördansare över 60 år. Kvällens föreställning blir urpremiär för deras gemensamma arbete. Lidias verk präglas av hennes personliga stil, där vardagliga rörelser får en unik twist.

Company of EldersInternationellt känt London-kompani, en del av Sadler’s Wells Creative Learning, intar scenen. Dansgruppen består endast av 60-plussare. Sedan starten 1989 bevisar de ständigt att det aldrig är för sent att börja dansa. Genom åren har de arbetar med några av de största koreograferna och kompanierna bland annat Matthew Bourne's New Adventures, Hofesh Shechter Company och Wayne McGregor - Random Dance. De har även medverkat i hyllade BBC-dokumentären Save the Last Dance for Me.

Elders Project
En grupp av extraordinära pensionerade dansare tar åter plats på scenen. Med före detta dansare från London Contemporary Dance Theatre, The Royal Ballet, Second Stride och Siobhan Davies Dance Company. Föreställningen är producerad av Sadler’s Wells. Av koreografen Jonathan Burrows och kompositören Matteo Fargion.

Tid: Kl 19

FREDAG 30 SEPTEMBER

Mats Ek • Ana Laguna • DANCE ON, föreställning

En unik möjlighet att se det legendariska dansparet Mats Ek och Ana Laguna dela scen med några av Europas mest hyllade dansare över fyrtio från DANCE ON i Berlin.

Potatis (2006) och Memory (2004)

Koreografen, regissören och dansaren Mats Ek är ett av Sveriges största namn internationellt. Han har varit konstnärlig ledare för Cullbergbaletten som han skapat ett tjugotal dansverk för. Som frilansande koreograf och regissör har han bland annat gjort flera verk på Dramaten och Kungliga Operan i Stockholm och internationellt för bland annat Parisoperans balett och Nederlands Dans Theater.

Ana Laguna dansade i Cullbergbaletten i över 20 år. Hon har gjort ett stort antal oförglömliga rolltolkningar, bl.a. i Birgit Cullberg och Mats Eks koreografier. Hon har även dansat internationellt med andra framstående dansare som Mikhail Baryshnikov samt gästdansat i Nederlands Dans Theater.

Mats Ek och Ana Laguna har varit ett par i 35 år. Potatis och Memory är koreograferade av Mats Ek.

Those specks of dust och7 DIALOGUES

DANCE ON är något så ovanligt som ett nyligen uppstartat professionellt danskompani med dansare över 40. Baserat i Berlin arbetar man för att förändra synen på dans och vill att koreografier av och med erfarna dansare blir normen, snarare än undantaget. Till sig har man knutit några av världens främsta dansare över 40 år. Under festivalen Forever DANCE visar man det nya verket Those specks of dust av koreografen Kat Valastur och två solon från 7 DIALOGUES med konstnärligt upplägg av Matteo Fargion.

Tid: Kl 19

Föreställningen visas även lördag 1 okt kl. 18.

LÖRDAG 1 OKTOBER

Dansa med ditt barnbarn, workshop

Med Skånes Dansteaters dansare Peder Nilsson.

Tid: Kl 13-15

Mats Ek • Ana Laguna • DANCE ON, föreställning

Festivalen andra och sista chans att se det legendariska dansparet Mats Ek och Ana Laguna dela scen med några av Europas mest hyllade dansare över fyrtio från DANCE ON i Berlin. För information om föreställningen se programmet fredag 30 september.

Tid: Kl 18

SÖNDAG 2 OKTOBER

För dig över 60, workshop

Kreativ dansworkshop speciellt anpassad för dig som fyllt 60.

Tid: Kl 10-15

Filmkväll

Festivalen avslutas med en filmkväll där vi presenterar både dansdokumentärer och konstfilmer.

Tid: Kl 16

BILJETTER

Biljetterna till Forever DANCE släpps fredag 29 april kl 12.

Biljetter: www.skanesdansteater.se eller 040-20 85 00.

Pressbiljetter och recensionsbiljetter

Anmäls till jessica.widegren@skanesdansteater.se