Intrångsförsök mot Skånetrafiken – kom ihåg att byta dina lösenord med jämna mellanrum

Skånetrafikens Mitt konto-tjänst har drabbats av ett intrång där någon har lyckats logga in på ett antal konton. De kunder vi vet är berörda är kontaktade och deras konton är nu skyddade. Händelsen anmäls nu till Datainspektionen och Polisen.

På måndagen upptäcktes att ett dataintrång gjorts mot Skånetrafikens Mitt konto-tjänst där kunder till exempel kan registrera sina reskort. Skånetrafiken kommer att anmäla händelsen till både Datainspektionen och Polisen.

–Vi ser mycket allvarligt på det här och håller just nu på att utreda omfattningen och orsaken. Jag vill ännu en gång uppmana alla att med jämna mellanrum ändra sina lösenord och inte heller använda samma lösenord för flera olika tjänster, säger Johan Karlberg, chef digitalisering och IT på Skånetrafiken.

Vid intrånget har man kunnat komma åt registrerade Jojo-kort med reskassa som kunder ännu inte har bytt till värdekoder för att kunna använda i Skånetrafikens nya biljettsystem. Den som ligger bakom intrånget har sedan själv bytt värdet på korten mot värdekoder för att köpa biljetter med. Inga betalningsuppgifter eller liknande har kommit ut då de inte finns sparade på Mitt konto.

De belopp som har försvunnit kommer inom kort att sättas tillbaka på de drabbade kundernas Jojo-kort. Kunderna måste inte själva göra något för att ersättas utan det görs automatiskt. Skånetrafiken har informerat alla drabbade kunder via mejl och har även skyddat deras konton. Just nu utreds det om fler är drabbade och hur intrånget har skett.

Ett liknande intrång gjordes i mindre skala för två år sedan vilket visar hur svårt det är att komma tillrätta med problemet.

–Vi kommer att titta på vilka åtgärder vi kan göra för att våra tjänster ska bli ännu säkrare, säger Johan Karlberg.

FAKTA

Skånetrafiken kan just nu se att ett knappt tusental kunder har drabbats av intrånget och att ett antal misstänkta värdekoder har skickats ut. Alla förlorade belopp kommer att ersättas automatiskt.

Totalt finns det cirka 600 000 registrerade kunder på Mitt konto.

Som användare kan man påverka säkerheten genom att inte använda samma inloggningsuppgifter för olika tjänster samt att regelbundet byta lösenord.

Alla betaluppgifter hanteras av Skånetrafikens betaltjänstleverantör och finns inte sparade i Mitt konto.

Alla digitala tjänster utsätts för intrångsförsök av och till. Skånetrafiken följer utvecklingen för att upprätthålla en hög säkerhetsstandard.

På Skånetrafikens Mitt konto kan kunder bland annat logga in för att registrera reskort för att få tappa bort-garanti, skydda sina appbiljetter och ta del av erbjudanden.

Förmer information:

kontakta Johan Karlberg, chef digitalisering och IT på Skånetrafiken. Nås via Skånetrafikens pressjour 0451 288503

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.