Skånetrafiken förstärker trafiken till och från Malmöfestivalen

Skånetrafiken förstärker trafiken till och från Malmöfestivalen

På fredag startar Malmöfestivalen och det påverkar kollektivtrafiken på flera sätt, dels körs längre tåg och fler bussar till och från Malmö, och en del busslinjer behöver gå andra vägar i Malmö. Även vissa hållplatser påverkas. Här summerar Skånetrafiken några av de insatser som görs under festivalveckan.

- Det ska vara lätt att åka kollektivt vid stora evenemang, så självklart anpassar vi trafiken i den mån vi kan. Vi vill att så många som möjligt ska välja det hållbara alternativet när man reser i Skåne, oavsett om man ska till festival eller till jobbet, säger Richard Pantzar, enhetschef på affärsområde buss.

Tåg

• Pågatåg förlängs och kör med fler vagnar. Varje dag körs även 2-4 extra tåg till och från Malmö under hela veckan.

Buss

• I Malmö kör fler bussar på linjerna 1,2,4,5,6,7,9, 31 och 32 under helgen och på kvällarna.
    • Till och från Malmö, kör bland annat regionbussarna 130, 150 & 146 fler turer alla kvällar under hela veckan.

Hållplatser

• Malmö C: redan 7 augusti flyttas hållplatsen för fjärrbussar på Malmö C tillfälligt till läge M, öster om centralbron.
    • Gustav Adolfs torg: Hållplats endast för linje 1, 4 och 35. Hållplatsen för linje 2 och 8 flyttas tillfälligt till Amiralsbron.
    • Vi uppmanar kunderna att söka sin sin resa i appen eller på hemsidan för uppdaterad information.

För frågor till Richard Pantzar: kontakta Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se