2013 rekordår för Skånska Byggvaror

2013 blev Skånska Byggvarors mest framgångsrika år sedan starten 1965. Med en tillväxt i Sverige på 11 procent närmar sig försäljningen en halv miljard kronor och resultatet blev högre än tidigare. En fortsatt försäljningsökning inom kärnområdet uterum, expansion i Sverige och utökade satsningar på e-handel ligger bakom rekordåret. Med växande optimism i marknaden planeras för fortsatt expansion 2014.

Under det första halvåret 2013 växte Skånska Byggvaror med 11 procent på den svenska marknaden, vilket var betydligt starkare än index i bygg- och järnhandelsbranschen. Tillväxten fortsatte under andra halvåret och resulterade i ett nytt omsättningsrekord för koncernen helåret 2013 på 483 mkr. Omsättningsökningen uppgick till cirka 11 procent. Rörelseresultatet (EBITDA) blev cirka 7,5 procent. Ett styrkebesked i företagets tillväxtplan.

-        Det senaste årets omfattande strategiarbete tillsammans med ägaren Polaris har utvecklat sig väl, vilket vi är väldigt glada för. Det är glädjande att vi, samtidigt som vi investerar, rekryterar samt strukturerar om vårt norska dotterbolag, lyckas förbättra vårt resultat. Det ger oss styrka att expandera vidare i Norden. Dessutom känner vi en större optimism hos våra målgrupper som gör att vi vågar tro på ett ännu starkare 2014, säger Anders Johansson Eickhoff,VD Skånska Byggvaror.

Under 2014 genomförs fortsatta satsningar i Sverige och Norge som kan accelerera försäljningen och på den finska marknaden ska en uterumsatsning lanseras tillsammans med samarbetspartnern Netrauta. Dessutom förstärker Skånska Byggvaror sitt erbjudande, breddar sitt sortiment och gör det ännu enklare att handla produkterna. Oavsett kanal.

-        Vi investerar mer i mobila kundmöten via datorer, telefoner och mobila enheter. Redan idag säljs majoriteten av våra varor via e-handel och vi ser en snabb ökning av köp via surfplattor och telefoner, vilket är fascinerande då våra produkter både är stora, komplexa och innebär en stor investering för kunden. E-handel och mobila kundmöten ger viktiga utvecklingsmöjligheter för oss som vi nu framtidssatsar stort på, säger Anders Johansson Eickhoff,
 VD Skånska Byggvaror.

Under 2013 anställdes 15 nya medarbetare inom Skånska Byggvaror, på huvudkontoret i Helsingborg, på logistik- och lagercentralen i Ängelholm samt i produktionsanläggningen i Bjuv. Med satsningar i Sverige, Norge och Danmark förväntas antalet anställda öka med ytterligare cirka 20 medarbetare under 2014.

Skånska Byggvaror är ett fristående bolag utan kedjesamverkan, ägt av Polaris, Blomco AB samt företagsledningen.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post: anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.se Kanongatan 13, 254 67 Helsingborg.

• e-handel

Om Skånska Byggvaror – för hemmafixare i Sverige och Norge             www.skanskabyggvaror.se

Skånska Byggvaror AB startades 1965 och är ett ledande distans- och e-handelsföretag av byggvaror. Skånska Byggvaror vänder sig till ”gör-det-självaren” och säljer ett lättöverskådligt sortiment för villans yttre och inre miljöer – t.ex. uterum, dörrar, fönster, spa, badrumsinredningar, bubbelbad, skjutdörrsgarderober etc. Alla produkter säljs under varumärket Skånska Byggvaror till kunder i Sverige och med varumärket Grönt Fokus i Norge. Med egen produktutveckling och tillverkning av stora delar av sortimentet, har Skånska Byggvaror kontroll på hela kedjan från produktidé till slutkund. Varorna levereras till största delen med egna lastbilar – till villaägare och hemmafixare. Marknadsbearbetning sker genom webb, riksannonsering, TV, showrooms och direktreklam. Företaget har 137 anställda i Helsingborg, Bjuv, Ängelholm och norska Kristiansand.