Klassiska fönster för klassiska villor - från Skånska Byggvaror

Klassiska villor kan nu ha moderna fönster med smart funktion och låga U-värden

Nu lanserar Skånska Byggvaror nyutvecklade fönster som för tankarna till 1900-talets början. Funktion och tradition möts när fönsterserien Tradition utökas med kulturfönster som är designade för att passa hus från början av 1900-talet. Fönster med traditionell spröjs och haspar men som samtidigt erbjuder ett U-värde på låga 1,2. Tradition Kulturfönster lanseras vecka 3, 2015.

Sveriges villabestånd består till stor del av hus byggda på 60- och 70-talet. Men förstås inte bara. Därför lanseras nu kulturfönster som kombinerar tradition med senaste tekniken. Fönster som matchar hus från 1900-talets början. Fönster som gör det enklare att renovera hus som förtjänar tradition och varsamhet för att behålla sin charm. Skånska Byggvarors nya kulturfönster bygger på sidohängda fönster med gångjärn som har en tvådelad fönsterbåge där den övre delen har ett fast glas, oavsett höjd på fönstret. Med haspar på insidan och vädringsbeslag i traditionell stil behålls ett traditionellt korrekt utseende på huset.

- Klassiska villor från 1900-talets början bygger till stor del sitt vackra utseende på sina fönster. Därför är det roligt att kunna erbjuda fönster som stärker den tidstypiska stilen och bevarar den. Helt enkelt mycket vackra fönster som respekterar traditionen. Men samtidigt har hög kvalitet, är fullt moderna i sin funktion. Dessutom till ett attraktivt pris, säger Anne Petersson, produktchef Skånska Byggvaror.

Samtliga fönster i serien Tradition Kultur har som standard ett U-värde på 1,7 och kan beställas med U-värde 1,2. Ett U-värde som uppfyller de högsta kraven vid nybyggnation. Virket är impregnerat, insidan är allmogeprofilerad och fönsterhaspar, stormhakar och tätningslist ingår.

Serien Tradition Kulturfönster lanseras vecka 3, 2015.

Skånska Byggvaror, Anne Petersson produktchef, tel: 0733 – 22 30 19 E-post: anne.petersson@skanskabyggvaror.seVäxel 042-25 30 00.