Skånska Byggvaror AB förvärvar Grønt Fokus AS i Norge

Skånska Byggvaror har ingått avtal om att förvärva Grønt Fokus i Kristiansand, Norge. Båda bolagen är verksamma inom den s.k. Gör Det Själv-marknaden (DIY-Do It Yourself) och genom förvärvet av Grønt Fokus tar Skånska Byggvaror på allvar klivet in i Norge.

Den norska DIY marknaden är i princip lika stor som den svenska och bedöms ha en stark tillväxt framöver. Däremot är försäljning av DIY produkter via e-handel ännu mycket liten i Norge. Skånska Byggvaror är idag Sveriges ledande distans- och e-handelsföretag av byggvaror. Bolaget räknar nu med att vara med och driva utvecklingen av e-handel inom området även på den norska marknaden.

Grønt Fokus med huvudkontor i Kristiansand levererar till kunder över hela Norge. Bolaget har fokus på den norska DIY marknaden och säljer växthus, uterum, förvaring samt pooler och tillbehör därtill. Bolaget har 14 anställda och grundades 1996 av Ragnar Follesoy som kommer att fortsätta som VD. Skånska Byggvaror kommer genom såväl sortiment som kunnande inom e-handel att bistå Grønt Fokus i ambitionen att driva tillväxt och utveckla bolagets försäljning via nätet.

– För Grønt Fokus innebär affären att ytterligare kraft kan läggas på att utveckla verksamheten med draghjälp från Skånska Byggvaror. Försäljningen säkerställer att bolaget får en stark ägare med vilja och resurser att satsa på tillväxt samtidigt som det löser generationsskiftesfrågan i företaget. Skånska Byggvaror kommer också att tillföra ett stort kunnande inom e-handel. Vårt samarbete har hittills varit smidigt och framgångsrikt, säger Ragnar Follesoy, VD Grønt Fokus.

Skånska Byggvaror, med huvudkontor i Helsingborg, har utvecklat sin egen modell med ett eget byggvarusortiment riktat till gör-det-självaren som vill underhålla och förbättra sitt boende. Bolaget har positionerat om sig från ett klassiskt postorderföretag till ett folkligt förankrat e-handelsföretag som levererar direkt hem till ”alla Sveriges villaägare”. Grønt Fokus har en produktportfölj som delvis liknar Skånska Byggvaror och sortimenten kommer över tiden att närma sig än mer. Bolagen har ett etablerat samarbete och en del av Grønt Fokus sortiment kommer redan idag från Skånska Byggvaror. Skånska Byggvaror beräknas efter förvärvet av Grønt Fokus omsätta en halv miljard kronor.

– Förvärvet av Grønt Fokus är ett naturligt steg för oss i vår ambition att bredda vår geografiska närvaro i Norden. Vi ser stora möjligheter att använda Grønt Fokus som en språngbräda in på den mycket attraktiva DIY marknaden i Norge. Tillsammans med nuvarande ledning i Grønt Fokus ska vi utveckla företaget vidare. Parallellt med detta förvärv arbetar vi målinriktat med att bredda och fördjupa vårt sortiment ytterligare, säger Anders Blomkvist, VD för Skånska Byggvaror.