Skånska Byggvaror fyller 50 år och inviger två nya inspirationsbutiker för ökad glädje i hus och hem

50 år efter starten satsar Skånska Byggvaror på nya butiker med helt ny butik i Norrköping och en helt ombyggd butik i Helsingborg. Foto Lars Jansson.

50 år efter att entreprenören Börje Blomkvist startade Skånska Byggvaror 1965 växer nu företaget snabbare än tidigare. För att fira ett halvt sekel som distanshandlare inom byggvaror invigs nu två nya butiker, i Helsingborg och Norrköping. Platser där inspiration, tips och hus- och hemglädje står i fokus. Med satsningen intensifieras Skånska Byggvarors satsning på omnikanal, dvs att möta kunderna i just de kanaler de önskar.

Skånska Byggvaror startade med en annons om dörrar i tidningen Land 1965. 50 år har passerat och över en miljon svenska hem- och villaägare har tagit den gulgröna handlaren till sig. Idag är Skånska Byggvaror Sveriges ledande distans- och e-handlare av byggvaror. Och sättet att möta kunder har utvecklats genom åren. Från postorder och telefonbeställningar till e-handel för att de senaste åren även slå upp portarna för fysiska mötesplatser i Sverige och Norge. I mars invigs två helt nyutvecklade butiker i Sverige. I Norrköping öppnas den tredje butiken i samarbete med Plantagen. En 600 kvadratmeter stor hem- och trädgårdstrogen miljö där kunderna får testa på glädjen med uterum, växthus, stugor, nya fönster, dörrar och badrum etc. Samtidigt har Skånska Byggvarors flaggskeppsbutik i Helsingborg byggts om från grunden. Där erbjuds 1000 kvadratmeter inspiration med målet att erbjuda Sveriges bästa upplevelse inom byggvaror.

Vi har skapat en miljö som får inspirationen att frodas. Det ska vara som att vara hemma hos en vän och göra det enkelt att se nya möjligheter för att utveckla sitt eget hem. Våra fysiska mötesplatser ska helt enkelt erbjuda en glad miljö där drömmar väcks och projekt startas. Satsningen är ett viktigt steg vidare i vår omnikanal-ambition som gör det allt enklare att inspireras och handla av oss. Oavsett om det sker digitalt eller i fysiska möten ska vi alltid vara tillgängliga där och när kunderna vill träffa oss, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

De nya inspirationsbutikerna i Helsingborg och Norrköping följer det under 2014 nylanserade konceptet som bjuder på autentiska och naturtrogna hem- och trädgårdsupplevelser. Med vackert inredda uterum, stugor, växthus och växtlighet, stensatta innergårdar och gångar skapas miljöer som är trivsamma och härliga att besöka. Helt enkelt hem- och trädgårds miljöer som ser ut precis som i verkliga livet. I butikerna får besökarna kunnigt stöd av personalen som kan ge råd och byggtips för lyckade projekt.

De nya butikerna har ritats av arkitektbyrån Griab. Helsingborg öppnas den 3 mars och nya butiken i Norrköping invigs den 23 mars. Med invigningarna har idag Skånska Byggvaror och systerföretaget Grönt Fokus sex inspirationsbutiker i Helsingborg, Göteborg, Stockholm, Norrköping, Oslo och Kristiansand.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post:anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.seKanongatan 13, 254 67 Helsingborg.