Gå direkt till innehåll
Nätter i naturen ger helt nya intryck. Ge dig ut under Hela Skåne sover ute och dela bilder med #helaskånesoverute Foto: Magnus Lindstrand

Hela Skåne sover ute 2021

För tredje året i rad genomför Stiftelsen Skånska Landskap veckan Hela Skåne sover ute och i år 28 juni-4 juli. Vi följer Friluftslivets års månadstema som under juli är ”sova ute”. Tanken är att locka skåningarna att prova på åtminstone en natt under stjärnorna.

-När mörkret faller öppnas en ny värld, en värld av andra ljud och dofter än dom vi möter under dygnets ljusa timmar. Att på egen hand eller tillsammans med vänner, möta naturen när den är som mest ursprunglig, skapar spännande upplevelser och ger förhoppningsvis mersmak, säger Torbjörn Lingöy, projektledare för Hela Skåne sover ute på Stiftelsen Skånska Landskap.

Åk ut på egen hand eller haka på en aktivitet

Vi riktar oss främst till dig som aldrig tidigare provat på att sova ute. Du kan välja att övernatta i ett tält, under en tarp eller slumra in i en mjukt vaggande hängmatta. Om steget bort från hemmet känns alltför stort, så kan du ge dig själv en utenatt på altanen eller på balkongen? Den svala nattluften mot ansiktet och alla gnistrande stjärnor där ovanför, är ändå belöning nog.

Under veckan sker också en rad olika arrangemang av partners, organisationer och privatpersoner som du kan anmäla dig till. Vad sägs om att sova i träd i Fulltofta, utevila i Skrylle, familjetälta i Maglaby, tisdagsmysa i Vedema, sova i vindskydd i Hovs hallar eller göra en utesittning på Söderåsen? Har du en egen idé? Arrangörer kan enkelt anmäla sitt event på vår portal.

Enkelt att sova ute sommartid

Under sommarhalvåret behövs ingen avancerad utrustning för att få en skön natt utanför den egna bostaden.

-Viktigast är att det du lägger dig på har en isolerande förmåga. Över dig kan du dra en filt eller varför inte ditt vanliga sovtäcke. Ta gärna med dig en kudde för extra bekvämlighet. På kroppen kan du ha ett underställ eller en träningsoverall. En ficklampa ger trygghet i mörkret, säger Torbjörn Lingöy.

Väljer du att följa med på något av våra arrangemang så möter du en kunnig ledare som hjälper dig tillrätta och ger dig värdefulla tips. Om du själv tänker söka upp en lämplig utesova-plats kan det vara bra att låta myggen vägleda. Där en svag vind kommer åt att famna dig får dessa blodsugare svårare att attackera.

Så ge dig själv en present i sommar, ge dig själv en utenatt under bar himmel. Vecka 26, från den 28 juni till den 4 juli  pågår Hela Skåne sover ute! Veckan genomförs i samarbete med Naturum Skrylle, Naturum Söderåsen och Naturskolan i Lund. Dela dina upplevelser med hashtagg #helaskånesoverute och #skanskalandskap i sociala medier!

Regioner

Agneta Borgström

Presskontakt Kommunikatör

Stiftelsen Skånska Landskap

Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för 19 strövområden spridda över hela Skåne. Vi vill göra det möjligt för alla att uppleva naturen oavsett intressen, förutsättningar, erfarenheter och vanor.

Stiftelsen bildades 2004 av Region Skåne med uppdrag att skydda, bevara, restaurera och utveckla natur- och kulturmiljöer samt stimulera det rörliga friluftslivet. Sedan september 2010 är vi en självständig organisation, med årligt anslag från Region Skåne för den allmännyttiga delen av vår verksamhet (strövområden, vår utomhuspedagogik och Fulltofta Naturcentrum).
Vår arena är 10 000 hektar mark, där närmare tjugo procent är skyddat som naturreservat. Delar av marken äger Stiftelsen Skånska Landskap, men vi förvaltar också fem andra stiftelsers mark. Markerna används för våra strövområden, där vi byggt upp en infrastruktur i form av markerade stigar, informationstavlor, toaletter och iordningställda rast- och grillplatser. Men vi bedriver också skogsbruk som ska lämna avkastning till stiftelserna

Naturvård och skogsbruk
Som relativt stor markägare har vi ett ansvar att sköta och utveckla våra marker så att biologisk mångfald och olika landskapstyper bevaras, liksom att värna våra kulturmiljöer. Det är frågor som ligger oss varmt om hjärtat. Vi bedriver ett uthålligt skogsbruk, där del av avkastningen kan satsas på naturvård och utveckling av våra strövområden.

Utomhuspedagogik
Några av våra strövområden är också arena för vår utomhuspedagogiska verksamhet, där
8 000 barn årligen får uppleva naturen med naturvägledare. Vi erbjuder en rad olika aktiviteter för skolklasser i samarbete med olika aktörer.

Fulltofta Naturcentrum
Vår största satsning är Fulltofta Naturcentrum, en interaktiv utställning och café i hjärtat av Fulltofta strövområde. Människan, naturen och de spår som vi lämnar efter oss är det genomgående temat i utställningen, som har drygt 30 000 besökare årligen.

Skåneleden
Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar också för delar av arbetet med Skåneleden. Region Skåne är sedan april 2011 huvudman för leden, med ansvar för utvecklingsfrågor. Vårt uppdrag är att svara för de praktiska uppgifterna i huvudmannaskapet. Det innebär bland annat att vi samordnar arbetet med alla skåneledskommuner, som i praktiken sköter drift och underhåll av leden inom sin kommungräns.

Stiftelsen Skånska Landskap
Nya Torg 11